Histomorfometrinen tutkimus

Heikki Kröger, Itä-Suomen yliopisto

Hyvä kollega

Vuoden 2004 alusta lähtien Kuopion yliopiston luumetabolian tutkimuskeskus on toiminut TULES-tutkimusyksikössä (KMRU), joka sijaitsee Itä-Suomen yliopiston uudisrakennuksessa, Meditekniassa. Käytössämme on nyt uusinta teknologiaa edustava BIOQUANT-analyysilaitteisto. Mittaustulosten raportointi on myös uudistunut ja liitämme lausunnon mukaan nyt histologisen kuvan luunäytteen edustavasta alueesta. Tämän vuoden aikana kehitämme yhä analyysejä ja palvelujamme.

Kovakudosnäytteen histomorfometrisen analyysin ja lausunnon normaalinäytteen hinta on 671,42 € (alv 0%) ja tutkimusnäytteen hinta on 586,74 €.

Näytteen valmistus on työläs ja se viekin suurimman osan ajasta – vastauksen toimitusaika on 6-8 viikkoa.

Pyydämme lähettämään näytteet allaolevaan osoitteeseen käyttäen tätä lähetelomaketta (doc) . Lähetteeseen pyydetään merkitsemään selkeästi lausunnon vastausosoite ja laskutusosoite.

Näyte lähetetään muuten entiseen tapaan säilöttynä 70 % etanoliin.

Näytteiden lähetysosoite:

Itä-Suomen yliopisto
Kuopion kampus
SIB Labs
Ritva Savolainen
PL 1627
70211 KUOPIO

Muistutamme vielä, että luunäytteestä saatte histomorfometrisen luun aineenvaihduntaa kuvaavan lausunnon. Jos epäilette näytteessä muuta patologiaa tai maligniteettia, olkaa ystävällisiä ja lähettäkää toinen näyte patologisanatomiseen tutkimukseen oman sairaalanne patologille.

Luubiopsia on indisoitu, mikäli potilaalla epäillään luun metabolista sairautta (esim. osteomalasia, renaalinen osteodystrofia, kiihtynyt luun resorptio), jos potilaalla esiintyy spontaaneja murtumia tai murtumia vähäenergistä traumoista, sekä selviteltäessä vaikeasteista osteoporoosia ja sen hoitoa.

Tutkimuksella pystytään selvittämään luun aineenvaihdunnan tilaa, luun muodostuksen ja resorption osuutta, hohkaluun arkkitehtuuria sekä luun mineraalistumisnopeutta.

Mikäli epäillään luuston maligniteettia tai muita kuin ym. luusairauksia, ei luun histomorfometrinen tutkimus ole riittävä. Niissä tapauksissa tulee ottaa erillinen näyte patologin tutkimusta varten (PAD).

Biopsia voidaan ottaa operaatioiden yhteydessä, päiväkirurgisena toimenpiteenä tai polikliinisesti paikallispuudutuksessa. Biopsia otetaan etukristasta, joko vertikaalista tai horisontaalista (transiliakaalista) tekniikkaa käyttäen. Biopsian läpimitan tulee olla 5-7 mm ja se säilötään 70-80 % alkoholiin. Mikäli mahdollista biopsiaa tulisi edeltää nk. tetrasykliinileimaus, joka antaa tärkeää tietoa luun synteesi- ja mineralisaationopeuksia.

Olemme tehneet Kuopiossa luubiopsioiden histomorfometrista tutkimusta Suomessa kohta jo 30 vuotta ja luunäytteitä saapuu meille ympäri Suomea. Toivomme yhteistyön jatkuvan entistä hedelmällisempänä uudistustemme myötä.

Ystävällisin terveisin

Heikki Kröger