Tapahtumakoosteet

Täältä löytyy lisätietoa MultiLogos-hankkeen toimenpiteistä. Sivulla julkaistaan sisältökoosteita sekä vapaamuotoisia tarinoita, kuulumisia ja tunnelmia hankkeen tapahtumista.

Kuvituskuva, graafinen muoto.

Muistisairas puheterapiassa -koulutuksen tunnelmia

MultiLogos-hankkeen järjestämä Muistisairas puheterapiassa -täydennyskoulutus pidettiin huhtikuussa Kuopiossa ja etäyhteyksien välityksellä. Teemaltaan erittäin ajankohtaiseen ja tärkeään koulutukseen oli ilmoittautunut yli 60 puheterapeuttia eri puolilta Suomea. Koulutuksen pystyi suorittamaan joko kahden tai 2,5 opintopisteen laajuisena kokonaisuutena.

Ensimmäinen koulutuspäivä pidettiin 8.4.2024.  Koulutuspäivän aluksi neurologian erikoislääkäri, dosentti Eino Solje (UEF, KYS) luennoi tyypillisimmistä muistisairauksista ja niiden diagnostiikasta. Päivän toisessa osassa perehdyimme puheterapeutin näkökulmaan, kun puheterapeutti Sanna Remes (UEF, KYS) kävi läpi muistisairauksien kielellisiä oirekuvia sekä puheterapeuttista arviointia. Päivän päätteeksi neuropsykologiaan erikoistuva psykologi Ilona Hallikainen (Terveystalo) kertoi muistisairaan asiakkaan neuropsykologisesta arvioinnista ja kuntoutuksesta. Koulutuspäivä oli kaiken kaikkiaan antoisa sekä mielenkiintoinen ja myös keskustelua syntyi mukavasti.

Ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen koulutus jatkui itsenäisen työskentelyn osuudella ja välitehtävillä kahden viikon ajan. Tällöin opiskelijat saivat tutustua videotallenteisiin, jotka käsittelivät muistisairaan erilaisia kuntoutuskäytänteitä ja tukipalveluita eri puolilla Suomea. Opiskelijoiden tuli myös pohtia videoiden teemoja oman paikkakunnan tai oman työn näkökulmasta käymällä keskustelua sähköisellä oppimisalustalla.

Koulutuksen toinen lähitapaaminen pidettiin 23.4.2024, jolloin teemana oli muistisairaan asiakkaan kuntoutus sekä moniammatillinen näkökulma. Päivän aluksi puheterapeutti Peppi Haapala (HUS) kertoi HUS:in käytännöistä muistisairaiden asiakkaiden arvioinnissa ja kuntoutuksessa. Toisessa osuudessa dosentti Nelly Penttilä (TUNI) kävi läpi muistisairaan asiakkaan kielellis-kognitiivisen kuntoutuksen tieteellisestä taustaa. Katsaus 2020-luvun tieteellisiin tutkimuksiin osoitti vakuuttavasti sen, että muistisairaiden henkilöiden puheterapeuttisen kuntoutuksen vaikuttavuudesta on vahvaa näyttöä ja kuntoutus on tieteellisesti perustelua. Voit tutustua Penttilän esityksen dioihin täältä (pdf).

Päivän kolmannessa osuudessa muistihoitajat Ritva Marin ja Kristiina Makkonen Pohjois-Savon hyvinvointialueelta kertoivat kuulijoille omasta työstään. Päivän päätteeksi seurattiin paneelikeskustelua, jossa oli aiheena muistisairaan asiakkaan hoito ja kuntoutus Suomessa nyt ja tulevaisuudessa. Keskustelussa eri tahojen edustajat kertoivat roolistaan muistisairaan asiakkaan palveluketjun eri vaiheissa. Kuulimme myös arvokkaita kokemuksia hoitoprosessin eri vaiheista omaisen kertomana. Yhteisesti todettiin, että tietoa puheterapeutin roolista ja muistisairaan asiakkaan puheterapeuttisen kuntoutuksen vaikuttavuudesta tulisi lisätä eri ammattilaisten keskuudessa ja palveluketjun eri vaiheissa. Muistisairaiden asiakkaiden arviointiin tai kuntoutukseen ei tällä hetkellä ole Suomessa vakiintuneita valtakunnallisia käytänteitä. Muistisairaiden asiakkaiden hoitoon ohjautumista puheterapeutin vastaanotolle tuleekin parantaa ja palveluprosesseja kehittää kaikilla osa-alueilla. Muistihoitajien ja muistikoordinaattorien kautta voisi löytyä oivallinen kanava yhteistyön parantamiseksi ja prosessien kehittämiseksi. Toinen koulutuspäivä oli ajatuksia herättävä ja keskustelu jatkui vilkkaana vielä illallakin, kun pienemmällä porukalla tapasimme yhteisen ruokailun merkeissä.

Kolmas koulutuspäivä järjestettiin lähitapaamisena 24.4.2024. HUS:in puheterapeutit Hanna Jäntti, Salla Tallus ja Laura Elo esittelivät ryhmämuotoisena toteutettavaa kognitiivista stimulaatioterapiaa osana muistisairaan asiakkaan kuntoutusta. Koulutuspäivän aikana pääsimme perehtymään syvällisesti sekä teoriatietoon, että menetelmän käytännön toteutukseen arjen työssä. Helposti toteutettava, mutta tutkitusti vaikuttava kuntoutusohjelma herätti kuulijoissa paljon mielenkiintoa ja koulutuspäivän päätteeksi suurin osa osallistujista ilmoittikin olevansa kiinnostunut ottamaan kyseisen ohjelman käyttöön omassa työssään.

Tähän mennessä saadun palautteen mukaan kiitosta saivat erityisesti asiantuntevat ja asiansa osaavat luennoitsijat. Moniammatillisen näkökulman korostamista pidettiin tärkeänä ja koulutuksen materiaaleihin oltiin tyytyväisiä. Sisällöllisesti koulutukseen jäätiin kaipaamaan vahvemmin perusterveydenhuollon puheterapeutin näkökulmaa sekä ikäihmisten puheterapiatarpeen moninaisuuden käsittelyä. Myös osallistujia aktivoivia tehtäviä, esimerkiksi pienryhmissä keskustelua ja käytännön harjoittelua olisi saanut olla enemmän.

Tämä koulutuskokonaisuus oli tietääksemme ensimmäinen pelkästään puheterapeuteille suunnattu muistisairaiden asiakkaiden arviointiin ja kuntoutukseen pureutunut koulutus. Pilottitoteutus vahvisti sen, että koulutus tuli tarpeeseen ja uskomme, että koulutus tullaan toteuttamaan uudelleen entistä parempana Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen toimesta lähivuosina.