Monikielisyys ja kielelliset vaikeudet (4 op)

Toteutus

joulukuu 2025 – helmikuu 2026

Ilmoittautuminen

4.6.2025–17.11.2025

Osallistujamäärä

10–60

Aika ja paikka

Koulutus toteutetaan etäyhteyksillä

  • Ma 1.12.2025 klo 9–16: Tyypillinen kielen kehitys ja kielenkehityksen häiriintyminen monikielisellä lapsella
  • Ma 8.12.2025 klo 10–15: Kulttuurinen kompetenssi ja monikielisen lapsen kielellisten taitojen arviointi
  • Ma 12.1.2026 klo 9–16: Monikielisen lapsen puheterapeuttinen kuntoutus
  • Ti 3.2.2026 klo 12–16: Kielellisesti vastuullinen pedagogiikka
  • Ke 4.2.2026 klo 13–17: Vastasaapuneiden oppilaiden valmistava opetus ja kielellisten taitojen tukeminen, monikielisen ja -kulttuurisen nuoren kohtaaminen ja tukeminen
  • To 19.2.2026 klo 9–16: Monikielisen aikuisen kohtaaminen, kielen prosessointi sekä puheterapeuttinen arviointi ja kuntoutus
Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu puheterapeuteille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään osaamistaan monikielisten asiakkaiden kanssa työskentelyssä. Koulutukseen osallistujan toimipaikan tai toimipisteen tulee sijaita Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon tai Keski-Suomen maakunnan alueella.

Hinta

Koulutus on osallistujille maksuton. Mahdolliset matka- ja majoituskulut sekä lounas omakustanteiset.

Sisältö

Koulutuksen sisältöjä ovat mm. lapsen tyypillinen kielen kehitys ja perheen kielivalinnat, kielenkehityksen häiriintyminen monikielisellä lapsella, kulttuurinen kompetenssi sekä monikielisen lapsen kielellisten taitojen arviointi. Keskeisenä teemana on puheterapeuttinen kuntoutus sekä sen teoreettinen viitekehys. Kuulemme mm. monikielisen lapsen puheterapeuttisesta kuntoutuksesta perusterveydenhuollossa sekä puheterapiasta kahdella kielellä. Perehdymme myös kielellisesti vastuulliseen pedagogiikkaan varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa, vastasaapuneiden oppilaiden valmistavaan opetukseen ja kielellisten taitojen tukemiseen sekä monikielisten ja -kulttuuristen nuorten kohtaamiseen ja monikielisyyden tukemiseen. Yhtenä osa-alueena on monikielisten aikuisten kielenprosessointi, monikielisen aikuisasiakkaan kohtaaminen ICF-viitekehyksestä tarkasteltuna sekä monikielisen afaatikon puheterapeuttinen arviointi ja kuntoutus.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tietää monikielisyyden keskeisiä ilmiöitä lapsuudessa ja osaa kuvata monikielisen lapsen tyypillisen ja poikkeavan kielen kehityksen piirteet
  • osaa toteuttaa monikielisen lapsen puheterapeuttisen arvioinnin huomioiden kulttuurilliset tekijät ja viimeisimmän tutkimustiedon aiheesta
  • osaa arvioida puheterapeuttisen kuntoutuksen tarvetta ja suunnitella ja toteuttaa kuntoutuksen monikielisellä lapsella
  • tietää käytäntöjä ja keinoja, joilla tukea monikielisten lasten ja nuorten kielellisiä taitoja eri ympäristöissä ja osaa soveltaa niitä työssään
  • osaa kuvata monikielisyyden neurokognitiivisen perustan ja tuntee monikielisyyteen vaikuttavia tekijöitä aikuisuudessa ja aivotapahtumien jälkeen
  • tietää keinoja tukea monikielisten aikuisasiakkaiden toimintakykyä

Opetus- ja suoritustavat

Koulutus toteutetaan yhteistyössä MultiLogos-hankkeen ja Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen kanssa. Koulutus sisältää kuusi etäopetuskokonaisuutta sekä itsenäistä työskentelyä. Itsenäiseen työskentelyyn kuuluu oppimateriaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä tehtävien tekeminen oppimisympäristössä (DigiCampus). Kurssin suorittaminen edellyttää osallistumista etäopetukseen (osallistumisvelvollisuus 80 %) sekä vaadittujen tehtävien tekemistä hyväksytysti.

Kouluttajat

Kouluttajina toimivat mm. puheterapeutti, FM Sini Smolander (Itä-Suomen yliopisto), puheterapeutti, FM Susanna Oksanen (Vantaan ja Keravan hyvinvointialue), puheterapeutti, FM Anu Saari (Oy Kieli & Mieli), kieli- ja kulttuurikoordinaattori Nina Thurin (Vantaan kaupunki), kasvatustieteen professori, KT Jenni Alisaari (Itä-Suomen yliopisto), suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja Noora Rantanen (Vantaan kaupunki), logopedian professori, FT Minna Lehtonen (Turun yliopisto), puheterapeutti, FM Heli Horn (Terveystalo), opettaja Samran Khezri (Turun yliopisto) sekä vanhempi yliopistonlehtori Maria Ahlholm (Helsingin yliopisto).

(tietoja päivitetään)

Laskennallinen työmäärä
  • Laajuus: 4 op =108 h (1 op vastaa 27 h työtä)
  • Kontaktiopetus: 36 h
  • Itsenäinen työskentely: 72 h
Arviointi

Hyväksytty – hylätty

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen TÄSTÄ (linkistä avautuu ilmoittautumislomake).

Kysy lisää koulutuksesta: koulutussuunnittelija Laura Al-Azzawi, [email protected], p. 050 351 3290.