Muistisairas puheterapiassa (2–2,5 op)

Toteutus: Huhtikuu 2024

Ilmoittautuminen: 9.2.2024 – 25.3.2024

Aika, paikka: Kolme lähiopetuspäivää, koulutuspaikkana Kuopio

• Ma 8.4. klo 9–16: Tyypillisimmät muistisairaudet ja niiden diagnostiikka, muistisairauksien kielelliset oirekuvat ja puheterapeuttinen arviointi, muistisairaan asiakkaan neuropsykologinen arviointi ja kuntoutus
  • Ti 23.4. klo 9–16: Muistisairaan asiakkaan puheterapeuttinen kuntoutus sekä kielellis-kognitiivisen kuntoutuksen tieteellinen perusta, muistihoitajan puheenvuoro, paneelikeskustelu
  • Ke 24.4. klo 9–16: Kognitiivinen stimulaatioterapia osana muistisairaan henkilön puheterapiakuntoutusta

Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti puheterapeuteille, jotka työskentelevät ja/tai joiden toimipaikka/toimipiste sijaitsee Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Keski-Suomen maakuntien alueilla. Koulutukseen voivat kuitenkin ilmoittautua myös muualla Suomessa työskentelevät puheterapeutit. Mikäli osallistujamäärä ylittää kahden ensimmäisen päivän osalta 150 ja kolmannen, menetelmäpäivän osalta 35 henkilöä, ovat yllä mainittujen maakuntien alueilla toimivat puheterapeutit ilmoittautumisjärjestyksessä ensisijalla koulutukseen.

Hinta

Koulutus on osallistujille maksuton. Mahdolliset matka- ja majoituskulut sekä lounas omakustanteiset.

Sisältö

Koulutuksen sisältöjä ovat muistisairauksien diagnostiikka ja kielellis-kognitiiviset oirekuvat, muistisairaan asiakkaan puheterapeuttinen arviointi ja puheterapeuttisen kuntoutuksen ajankohtainen tutkimus sekä muistisairaan asiakkaan puheterapeuttinen kuntoutus käytännön kliinisessä työssä. Koulutuksessa nostetaan esiin moniammatillinen yhteistyö muistisairaan asiakkaan arvioinnissa ja kuntoutuksessa sekä perehdytään kognitiiviseen stimulaatioterapiaan, joka on todettu tehokkaaksi menetelmäksi muistisairaan henkilön kuntoutuksessa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson (2 op) suoritettuaan osallistuja

• tuntee eri muistisairauksien kielellis-kognitiivisen oirekuvan ja tietää perusteet muistisairauksien diagnostiikasta
  • ymmärtää puheterapeutin roolin ja puheterapiakuntoutuksen mahdollisuudet muistisairaan henkilön hoidossa
  • on saanut valmiuksia suunnitella ja toteuttaa muistisairaan henkilön puheterapeuttisen arvioinnin
  • on saanut valmiuksia suunnitella ja toteuttaa muistisairaan henkilön puheterapeuttisen kuntoutuksen
  • ymmärtää moniammatillisen työskentelyn merkityksen muistisairaan asiakkaan arvioinnissa ja kuntoutuksessa

Edellisten lisäksi 2,5 opintopisteen kokonaisuuden suorittanut opiskelija

• hallitsee perusteet kognitiivisen stimulaatioterapian toteutuksesta

Opetus- ja suoritustavat

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston Jatkuvan oppimisen keskuksen kanssa. Koulutus sisältää 2 + 1 kontaktiopetuspäivää. Koulutukseen järjestetään tarvittaessa etäosallistumismahdollisuus soveltuvin osin (hybridi). Kontaktiopetuksen osallistumisvelvollisuus 80 %. Itsenäiseen työskentelyyn kuuluu oppimateriaaleihin tutustuminen ja tehtävien tekeminen oppimisympäristössä (DigiCampus). Voit ilmoittautua joko 2 op (2 koulutuspäivää) tai 2,5 op (3 koulutuspäivää) kokonaisuuteen, kolmas koulutuspäivä (kognitiivinen stimulaatioterapia) vain lähiopetuksena.

Kouluttajat

Kouluttajina toimivat mm. FM, puheterapeutti, yliopisto-opettaja Sanna Remes (UEF, KYS); dosentti, neurologian erikoislääkäri Eino Solje (UEF, KYS); FM, puheterapeutti Peppi Haapala (HUS); dosentti, yliopistonlehtori Nelly Penttilä (Tampereen yliopisto), PsT, neuropsykologiaan erikoistuva psykologi Ilona Hallikainen (Terveystalo) sekä FM, puheterapeutit Hanna Jäntti, Salla Tallus ja Laura Elo (HUS).

Laskennallinen työmäärä: 54 h / 67,5 h (2–2,5 op)

• Lähiopetus: 14 h / 21 h
  • Itsenäinen työskentely: 40 h / 46,5 h

Arviointi: hyväksytty-hylätty

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu koulutukseen TÄSTÄ.

Kysy lisää koulutuksesta: koulutussuunnittelija Laura Al-Azzawi, laura.al-azzawi@uef.fi, p. 050 351 3290.