Tapahtumakoosteet
Täältä löytyy lisätietoa MultiLogos-hankkeen toimenpiteistä. Sivulla julkaistaan sisältökoosteita sekä vapaamuotoisia tarinoita, kuulumisia ja tunnelmia hankkeen tapahtumista.

KieLo-koulutuksessa perehdyttiin vanhempien ohjaamiseen
Keväällä 2025 MultiLogos-hankkeen järjestämät täydennyskoulutukset jatkuivat pienten lasten kielelliseen varhaiskuntoutukseen keskittyvällä koulutuksella. Koulutuksen teema on erittäin tärkeä, sillä riittävän varhaisella kuntoutuksella sekä vanhempien roolin tiedostamisella on suuri merkitys lapsen kielellisten taitojen kehittymiseen. Tämä vaikuttaa suoraan yksilön toimintaan ja tuen tarpeeseen myöhemmässä vaiheessa. Koulutuksen kautta saatu osaamisen lisääntyminen ja hyvien toimintamallien esille nostaminen ammattilaisten keskuudessa välittyy toivottavasti myös laajemmin organisaatiotasolla, jolloin pienten lasten kielellisiin vaikeuksiin voitaisiin jatkossa puuttua entistä tehokkaammin. Tämän myötä koulutuksella saadaan aikaan myös merkittävää yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
KieLo-varhaiskuntoutuksen ohjaajakoulutus pohjautui aiemmin KieLoSpråkLek -hankkeessa kerättyyn tutkimustietoon. Koulutuksen sisällöstä vastasi Sanapolku Oy, josta kouluttajina toimivat puheterapeutti, FM Anu Martikainen sekä puheterapeutti, FM Sari Nissinen. Koulutuksessa perehdyttiin KieLoSpråkLek -varhaiskuntoutusmalliin ja käytiin konkreettisesti läpi, miten ryhmäkuntoutukseen osallistuvia perheitä ohjataan. Kahden opintopisteen laajuinen koulutus keräsi mukaan yhteensä 36 osallistujaa, joista 34 suoritti kurssin loppuun. Koulutus oli suunnattu hankkeen toiminta-alueella työskenteleville puheterapeuteille sekä kommunikaatio-, AAC- ja kuntoutusohjaajille. Koulutus avattiin tällä kertaa puheterapeutteja laajemmalle kohderyhmälle, sillä tietoa haluttiin jakaa myös muille saman asiakasryhmän parissa työskenteleville ammattilaisille. Osallistujista noin 86 % tuli hyvinvointialueilta ja noin 14 % yksityiseltä sektorilta tai muualta. Kaikki hankealueen maakunnat olivat koulutuksessa melko tasaisesti edustettuina (Etelä-Savo 10 osallistujaa, Keski-Suomi 8 osallistujaa, Pohjois-Karjala 11 osallistujaa ja Pohjois-Savo 7 osallistujaa). Monimuotoinen koulutus sisälsi kaksi webinaaria ja kaksi lähiopetuspäivää. Koulutukseen kuului myös itsenäistä työskentelyä ja teeman pohtimista kirjallisten tehtävien muodossa.
Koulutuksen aloitti 7.4.2025 pidetty lyhyt infowebinaari. Yleisten ohjeiden ja esittelyiden lisäksi webinaarissa orientoiduttiin koulutuksen teemaan. Ennen ensimmäistä etäkoulutuspäivää osallistujien tuli perehtyä itsenäisesti tieteellisiin artikkeleihin sekä muuhun lukemistoon. Kirjallisessa ennakkotehtävässä tuli pohtia yleisesti varhaiskuntoutuksen toteuttamista annettuun aineistoon perustuen sekä omaan työhön peilaten.
Ensimmäinen varsinainen koulutuspäivä toteutettiin etätapaamisena 24.4.2025. Päivän aikana käytiin läpi KieLoSpråkLek -hankkeen kokemuksia sekä hankkeesta saatuja tutkimustuloksia. Kielellisen varhaiskuntoutuksen teoriaan perehdyttiin tieteellisten tutkimusartikkeleiden kautta ja samalla taustoitettiin KieLoSpråkLek-mallin viitekehystä. Teemasta keskusteltiin myös pienryhmissä ja näkemyksiä koottiin yhteiselle Padlet-alustalle. Koulutuspäivän jälkeen osallistujien tuli määritellä itselleen esimerkkiasiakas, jonka kautta mallin työkaluja ja vaiheita työstettiin tulevien lähipäivien aikana.
Koulutuksen lähipäivät pidettiin 14.-15.5.2025 Kuopiossa Itä-Suomen yliopiston tiloissa. Päivien aikana käytiin yksityiskohtaisesti läpi kuusiportaisen KieLoSpråkLek -mallin sisällöt. Jokainen ryhmäohjauskerta käsiteltiin erikseen ja luentojen ohella menetelmiä pohdittiin pienryhmissä. Lähipäivien aikana jaettiin runsaasti materiaalia ja työkaluja ryhmäohjauksen tueksi. Koulutuksen päätteeksi osallistujille annettiin lopputehtävä, jossa heidän tuli tehdä jalkauttamissuunnitelma KieLo-ryhmien käynnistämisestä omalla alueellaan sekä pohtia ryhmäinterventioiden ja varhaiskuntoutusmallin hyötyjä sekä vaikutuksia laajemmin.
Koulutuskokonaisuudesta saatiin varsin hyvin palautetta ja kehitysehdotuksia. Kiitosta sai erityisesti käytännönläheinen opastus kuntoutusmallin käyttöön, selkeä kokonaisuus sekä valmis materiaali, jota on helppo hyödyntää. Kehittämiskohteena mainittiin muun muassa koulutuksen tiivistäminen sekä painottaminen enemmän ammattilaisten rooliin. Osallistujat arvioivat, että koulutuksella tulee olemaan vaikutusta heidän työskentelyynsä terveydenhuollon ammattilaisena ja uusi materiaali tullaan ottamaan kentällä käyttöön. Koulutuksessa saatu tieto ja materiaalit auttavat mm. ohjaamaan vanhempia selkeämmin sekä perustelemaan asioita ja pyrkimään vahvempaan dialogisuuteen.
Koulutuskokonaisuus järjestettiin tässä muodossaan nyt ensimmäistä kertaa, joten saadut kokemukset sekä palautteet ovat arvokkaita ja auttavat muokkaamaan koulutuksen toteutusta tulevaisuudessa.