Joko sinä tiedät oman tyypin 2 diabetesriskisi?

Tyypin 2 diabetes on merkittävä elämänlaatua ja hyvinvointia heikentävä sairaus, jonka riskiin vaikuttavat perintötekijöiden lisäksi elintavat. On arvioitu, että kolmellakymmenellä prosentilla suomalaisista aikuisista on kohonnut riski sairastua tyypin 2 diabetekseen. Jopa neljä viidestä välttäisi sairastumisen hyvinvointia edistävillä elintavoilla.

StopDia-tutkimushanke kannustaa kaikkia 18–70-vuotiaita kartoittamaan oman tyypin 2 diabetesriskinsä. Oman riskin voi kartoittaa nopeasti diabetesriskitestin avulla.

Testi perustuu tutkimusnäyttöön ja se antaa arvion todennäköisyydestä sairastua tyypin 2 diabetekseen seuraavan kymmenen vuoden aikana. Omasta diabetesriskistä on hyvä olla tietoinen, samalla tavalla kuin vaikkapa kohonneesta verenpaineesta tai kolesterolista.

Tukea riskin pienentämiseksi

Kun täytät riskitestin StopDia-tutkimushankkeen verkkosivuilla, voit päästä mukaan tutkimukseen. Tutkimus toteutuu Pohjois-Savossa (Kuopio, Siilinjärvi, Iisalmi, Kiuruvesi, Vieremä, Sonkajärvi, Joroinen ja Varkaus), Päijät-Hämeessä ja Etelä-Karjalassa. Tutkimukseen osallistuvat voivat saada tukea terveellisiin elintapoihin ja näin pienentää riskiään sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Jos lähdet mukaan tutkimukseen, saat itsellesi tiedon laboratoriotuloksistasi. Nämä tarjoavat yksityiskohtaisempaa tietoa omasta terveystilanteestasi. Osa tutkimukseen osallistuvista saa lisäksi käyttöönsä Pienet teot -digisovelluksen ja osa pääsee lisäksi osallistumaan terveellisiä elintapoja tukevaan ohjaukseen.

Pienet teot -sovellus: ”Pienistä teoista kasvaa suuri virta”

Pienet teot on sovellus, jota voidaan käyttää älypuhelimella, tabletilla ja tietokoneella. Toisin kuin monet muut terveyssovellukset, se perustuu tutkimustietoon.

Pienet teot -sovellus kannustaa pienten, arkeen istuvien tapojen toteuttamiseen. Sovellus tarjoaa elintapakirjaston, joka sisältää yli 400 pientä, hyvinvointia edistävää tekoa. Sovelluksen sisältämät teot käsittelevät kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä: liikuntaa, ravitsemusta, unta, arjen hallintaan ja hyvää mieltä. Tästä elintapakirjastosta sovelluksen käyttäjä voi selailla hyvinvointitekoja ja poimia niistä mieleisiään samalla tavoin kuin vaikkapa verkkokaupassa.

Sovelluksella on tällä hetkellä yli 1000 käyttäjää, joista 75 prosenttia käyttää sovellusta viikoittain. Yhteensä sovelluksen käyttäjät ovat tehneet jo yli 300 000 pientä tekoa. Erityisesti sovellus on aktivoinut käyttäjiä vanhemmista ikäryhmistä.

Tavoitteena kansallinen toimintamalli tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn

StopDia-tutkimushankkeessa selvitetään tehokkaimpia keinoja ja luodaan kansallinen toimintamalli tyypin 2 diabeteksen ehkäisemiseksi. Tutkimushanke on osa Suomen Akatemian strategisen tutkimusneuvoston Terveys, hyvinvointi ja elämäntavat -ohjelmaa, ja se toteutetaan Itä-Suomen yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n sekä useiden muiden sidosryhmien yhteistyönä vuosina 2016–2019. Lue lisää StopDia-tutkimuksesta: http://www.uef.fi/web/stopdia.

Seuraa meitä:   Twitter Facebook  Youtube