Stopdia ja T2D-Data mukana ensi viikolla vietettävällä Ravitsemusviikolla

Ravitsemusviikko tekee ravitsemustiedettä tutummaksi

Ravitsemustiede saa oman vuotuisen teemaviikkonsa nyt myös Suomessa. Ensimmäistä ravitsemusviikkoa vietetään marraskuun toisella viikolla 9.–13.11.2020. Ravitsemusviikko tekee ravitsemustiedettä tutummaksi: se avaa ajankohtaista tutkimusta, ravitsemustieteilijöiden tekemää työtä ja tuo esille luotettavan ravitsemustiedon edustajat. Myös StopDia- ja T2D-Data -hankkeet ovat mukana Ravitsemusviikon vietossa ja jaamme hankkeiden ravitsemustutkijoiden voimin ravitsemusaiheisia juttuja somekanavillamme.

Ruoka ja ravitsemus ovat kaikkia koskettavia, toisaalta arkipäiväisiä, toisaalta muoti-ilmiöiksi nousevia aiheita. Jokainen tietää näistä aiheista jotakin, mutta kokonaisuuden merkitystä on vaikeampi arvioida. Julkisuudessa ravitsemusohjeita jakavat monen alan edustajat peruskoulutuksesta riippumatta. Kun tietoa on paljon tarjolla, voi olla haasteellista erottaa, millaiseen tietoon uskaltaa luottaa ja millaiseen taas ei.

Ravitsemustiedon tulkinta vaatii ruoka- ja terveysymmärrystä

Yliopistokoulutettujen ravitsemusasiantuntijoiden tietämys ja toiminta perustuvat tutkittuun tietoon. Ravitsemustieteellisen tutkinnon voi suorittaa Helsingin tai Itä-Suomen yliopistossa: nykyiset tutkintonimikkeet ovat elintarviketieteiden maisteri (ETM), filosofian maisteri (FM) ja terveystieteiden maisteri (TtM).

Osa ravitsemustieteellisen yliopistokoulutuksen suorittaneista on suuntautunut sairauksien vaatimaan ravitsemushoitoon, ravitsemusterapiaan. Ravitsemusterapeutit ovat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) laillistamia ja valvomia terveydenhuollon ammattihenkilöitä, joilla on oikeutus toimia terveydenhuollossa ja antaa ravitsemushoitoa. Osa ravitsemustieteilijöistä on väitellyt tohtoriksi ja toimivat tutkijoina yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa. Myös StopDia- ja T2D-Data -hankkeissa työskentelee monta ravitsemustieteilijää niin Itä-Suomen yliopistosta kuin THL:sta. Tarkempia yhteystietoja tutkijoista löydät StopDia-hankkeen ja T2D-Data -hankkeiden sivuilta sekä Uef Connectista.

Seuraa Stopdian ja T2D-Datan Ravitsemusviikon viestintää somessa

Ravitsemusviikolla StopDian ja T2D-Datan ravitsemusasiantuntijat ovat näkyvästi esillä työpaikoillaan ja sosiaalisessa mediassa. Ravitsemusviikon keskustelua voi somessa seurata aihetunnisteilla #ravitsemusviikko ja #siksiravitsemustiede. Ravitsemusviikon järjestävät Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry (Twitter: @ravitsemus) ja Suomen ravitsemustieteen yhdistys ry (Twitter: @ravitsemustiede). Ota viimeistään nyt seurantaan myös @StopDiaFinland. Voit myös osallistua Facebookin Ravitsemusviikon tapahtumaamme.

Ravitsemuksen teemaviikkoja järjestetään säännöllisesti myös muissa maissa, muun muassa Australiassa, Etelä-Afrikassa ja Britanniassa. Yhdysvalloissa koko maaliskuu on ravitsemuksen Eat right-teemakuukausi.

#ravitsemusviikko #siksiravitsemustiede

Lisätietoja ja vinkkejä StopDia- ja T2D-Data -hankkeiden haastateltavista ravitsemusasiantuntijoista:

Kirsikka Aittola, nuorempi tutkija, StopDia-elintapainterventio, syömiskäyttäytyminen (puh. 050 597 6786)

Reija Männikkö, yliopisto-opettaja, StopDia-elintapainterventio, Pienet teot -digisovellus (puh. 050 352 9009)

Suvi Manninen, tutkijatohtori, T2D-Data -hanke

Eeva Rantala, tuuppaus ja Stopdia-työpaikkainterventio (puh. 040 673 2107)