Miten tuupata hyvinvointia edistäviin elintapoihin ja ruokavalintoihin?

Tiedämme hyvin, että terveellinen ruokavalio on hyvän terveyden tärkeimpiä rakennuspalikoita, ja että kannattaa liikkua paljon ja nukkua tarpeeksi. Silti suuri osa meistä toimii toistuvasti toisin, kuin tietää olevan itselleen hyväksi. Ruokakaupassa koriin saattaa kertyä epäterveellistä syötävää ja työpaikalla pikainen suklaapatukka voi joskus korvata terveellisen ja monipuolisen lounaan. Varsinkin kiireessä ja väsyneenä teemme siten kuin on helpointa.

Suuri osa päivittäisistä valinnoistamme tapahtuu automaattisesti eikä perustu tietoisiin päätöksiin.

Tiedostamattomien valintojen äärellä ympäristöllä on suuri vaikutus käyttäytymiseemme. Automaattiohjauksella tulemme helposti tarttuneeksi lähimpään, nopeimpaan tai houkuttelevimman näköiseen vaihtoehtoon.

Näihin tiedostamattomiin valintoihin pyritään vaikuttamaan tuuppauksella. Tuuppaaminen tarkoittaa ympäristön muokkaamista sellaiseksi, että se helpottaa terveellisten vaihtoehtojen suosimista. Terveellisestä vaihtoehdosta tehdään houkuttelevampi ja pienemmällä vaivalla saavutettava. Esimerkiksi ruokakaupassa kasvikset voidaan asetella näkyvästi ja houkuttelevasti esiin ja työpaikkojen lounasravintoloissa saatetaan pilkkoa hedelmät käteviksi paloiksi ja asettaa suklaapatukoiden eteen.

Työpaikat tärkeitä tuuppaajia

StopDia-hankkeessa tuuppausta on tarkasteltu työpaikoilla. Vietämme suuren osan viikostamme töissä ja teemme tuona aikoina lukuisia valintoja, joilla on vaikutusta terveyteemme.

StopDiassa on kehitetty ”tuuppaustyökalupakki”, joka sisältää konkreettisia työpaikoilla toteutettavia toimia, joilla henkilöstöä voidaan auttaa tekemään parempia päivittäisiä valintoja, tuupata kohti terveellisempää elämää.

Kiinnostuitko? Kuuntele seminaarista lisää

Vuonna 2017 järjestettiin seminaari, jossa Strategisen Tutkimuksen Neuvoston rahoittamat hankkeet valottivat ruokaa tuotannon, terveyden ja kulutuksen näkökulmasta. Tutkimushankkeet ovat jatkaneet aiheen tutkimista ja toivat uusia tuloksia ja näkökulmia keskusteluun seminaarissa 16.11.2018 ”Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää”.

StopDiaa seminaarissa edusti tutkimusprofessori Kaisa Poutanen (VTT), joka kertoi lisää tuuppauksesta esityksessään ”Miten tuupata hyvinvointia edistäviin elintapoihin ja ruokavalintoihin?”

Seminaarin videotallenne
Seminaarin materiaalit