Kokonaisvaltaisuutta oppimiseen ja opetukseen?
Mitä on läsnäolo ja miten sitä voi edesauttaa tai vahvistaa, oli opetus sitten lähinä tai etänä? Onko läsnäolo pelkkää fysiikkaa? Mutta mielihän seilaa, vaikka keho olisikin läsnä. Mitä on läsnäolo oppimisessa ja opetuksessa? Tähän muutamia vilkahduksia tällä ja ensi viikolla, niin viikon vinkeissä kuin syyskuun blogissammekin, jonka kirjoittaja on professori Serafim Seppälä.
Olemme kollegani Saija Kaskisen kanssa pian työpajaa pitämässä CercleS’n eli eurooppalaisten kielikeskusten konferenssissa. Teemanamme on läsnäolon ”ongelma” ja kokonaisvaltaisempi opetus ja oppiminen.
Viikon vinkkinä läsnäoloon liittyen kriittisen (digitaalisen) pedagogiikan näkökulmia. Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom, bell hooksin (1994) kantaaottava teos, suomeksi Vapauttava kasvatus (suomentaja Jyrki Vainonen). Teoksen teeman mukaisesti alla olevan kuvan suomenpystykorvan pentu on repinyt palasiksi koulutusoppaansa ”Pennusta metsästyskoiraksi”. Pedagogista autoritaarisuutta vastaan taistellen.
Lukusuositus: Köseoğlu et al. (2023), Critical Digital Pedagogy in Higher Education, joka on UEF’n kirjaston kokoelmissa ja myös vapaasti luettavissa internetissä: https://www.aupress.ca/books/120310-critical-digital-pedagogy-in-higher-education/.
Terveisin fasilitaattorinne Susanna Kohonen