Flippausmanuaali eli kuinka kääntää opetus?
Tällä sivustolla käydään läpi opetuksen flippausta. Tarkoituksena on, että materiaalit rohkaisevat ja opastavat flippauksesta kiinnostuneita opettajia kääntämään omaa opetustaan, sekä tarjoavat aiheesta kiinnostuneille tietoa siitä, mistä flippauksessa oikein on kysymys. Materiaaleista voi toki poimia vinkkejä myös perinteiseen opetukseen. Huomaathan, että manuaali täydentyy ajan mittaan.
Seuraavalla videolla tutkijatohtori ja Ameba-tiimin tutkimuskoordinaattori Erkko Sointu esittelee lyhyesti flippausmanuaalin taustaa ja rakennetta.
Johdantoa flippaukseen
Syitä opetuksen kääntämiselle oppijakeskeisemmäksi tai -lähtöisemmäksi on monia. Aivan aluksi Erkko Sointu kertoo perusteita flippaukselle:
TPACK ja Flipped Classroom
Yhteiskunnan muutokset vaikuttavat yksilöön varsin laajasti. Työelämän muutokset, teknologia ja muut Miksi flipata? -videolla käsitellyt asiat ja tulevaisuuden taidot vaikuttavat myös koulutukseen ja oppimiseen. Toisaalta teknologian arkipäiväistyminen vaikuttaa tapoihimme opiskella, työskennellä ja hakea tietoa. Muutokset perinteisestä, opettajakeskeisestä opetuksesta oppijakeskeisempiin, teknologiaa hyödyntäviin menetelmiin ovat myötävaikuttaneet myös flippauksen yleistymiseen. Tähän lisänäkökulmaa tarjoaa akatemiatutkija Teemu Valtonen esitellen flippauksen ja TPACK:n (Technological Pedagogical Content Knowledge), eli teknologispedagogisen sisältötiedon yhteyksiä: