Esimerkki case-harjoituksesta
Harjoitusten käsittelyyn oli tehty ohjeellinen tuntisuunnitelma, kuten tässä palvelujen markkinointi ja Airbnb.
Palvelujen markkinointi: Airbnb
Paikallisissa kodeissa asuminen perinteisen hotellimajoituksen haastajana.
Airbnb: Making Hospitality Authentic
Lähde: Kotler, P. & Armstrong, G. 2018. Principles of Marketing. Global Edition. Pearson, 275–277.
Pöytiin jaettava aineisto:
- 7P-dia
- Palvelujen laadun arviointi -dia
- case-teksti
Tutustuminen jokainen ryhmä omalla tavallaan | 5 min |
Tehtävä Palvelujen laadun arviointi eri asiakasryhmien kautta (joka ryhmälle oma asiakastyyppi): Seikkailija Lapsi Eläkeläinen Työmatkalainen Työikäinen lomamatkalainen | 60 min |

- Rakentakaa asiakasprofiili: ikä, sukupuoli, koulutus, työ (jos relevantti), varallisuus, harrastukset, arvostukset, matkaseura, matkan ajankohta, matkan valintaan vaikuttavat päätöksentekoperiaatteet, palvelujen markkinointimixin vaikutus päätöksentekoon (7P: tuote, hinta, jakelu, markkinointiviestintä, ihmiset, prosessit, fyysinen ympäristö)
- Minne asiakkaanne matkustaa ja miksi, miten pitkäksi aikaa, mitä asiakas aikoo kohteessa tehdä?
- Missä asiakkaanne majoittuu, kenen kanssa, millä perusteella valitsee majoituksensa? Onko Airbnb vaihtoehto, miksi on, miksi ei?
- Miten asiakkaanne arvioi erityisesti majoituksen laatua:

Tuotos ja purku Kuullaan jokaisen ryhmän tuotokset ja keskustellaan niistä Laura kuvaa fläpit Moodleen | 25 min |
Yhteenvetoon:
Kauppatieteiden laitoksella tehty tutkimus hotellien kanta-asiakasohjelmista (Tourism Marketing and Management)
Yksi tässä harjoituksessa tuotetuista fläpeistä, jotka jaettiin Moodlessa harjoituksen jälkeen:

Segmentointia käsitelleessä Rolex-harjoituksessa tuotettu Padlet-seinä: https://padlet.com/helena_kantanen/Rolex
Videolla (50 sekuntia) opiskelijat kommentoivat case-harjoituksia.