Viikon vinkki 11/2023

Kouluttaudu saavutettavuudesta (ja vähän muustakin)

Miten teet kursseistasi ja materiaaleistasi saavutettavia?

Viikon vinkki 10/2023

“Pedagogy of Kindness” instead of “Pedagogy of Punishment”

In the midst of the current, even heated discussions regarding Open AI’s ChatGPT and all other artificial intelligence writing and translation tools and how they may influence our work as teachers, why not focus on the human side of learning and teaching.

Learning is about interaction, as most pedagogy experts would put it. And what is interaction? Interaction is about encounters, about meeting one another, about being present to one another when exchanging thoughts, ideas, reflections, uncertainties, queries, questions. Interaction is also about very sensitive moments in which hopes and fears may be touched upon.

Having said that, why is it then that we very often make our first meetings with the participants of our courses sound like all we do is go for punishments, in the style of ”…if you do this or that, you will suffer”? Have you ever checked the kind of language you use in your course introductions? Are you dedicating a lot of time and space discussing ”punishments”, so to say? Have you ever wondered what your word choices and language choices, such as excessive use of imperative (”Do this/Do that/Don’t do this/Don’t do that”), may do to the learning process and the learning outcomes?

Enter Pedagogy of Kindness. Catherine Denial, a Professor of History who has written about Pedagogy of Kindness and is currently working on a book on the same topic, describes it this way:

”[K]indness as pedagogical practice is not about sacrificing myself, or about taking on more emotional labor. It has simplified my teaching, not complicated it, and it’s not about niceness. Direct, honest conversations, for instance, are often tough, not nice. But the kindness offered by honesty challenges both myself and my students to grow. ”

OneHE, a website that offers resources, courses, and community discussions for higher education teachers, is organising a webinar with Catherine Denial on March 15, 2023, late evening in the Finnish time zone.  Join the Pedagogy of Kindness: Compassion toward the Self webinar to hear about what colleagues in other locations around the world think about the topic.

OneHE is a payable website but it offers a free trial period to new users. I warmly recommend making the most of their free trial. Check out Catherine Denial’s short course on Pedagogy of Kindness, too. You may discover that there is a whole array of other interesting resources and short courses on the website. (And no, they have not paid me to advertise them…)

Kind regards,

Susanna

Viikon vinkki 9/2023

Itä-Suomen yliopisto tukee opettajiensa valmiuksia erilaisten tekoälysovellusten käyttöön opetuksessaan

Kevään 2023 aikana järjestettävissä tilaisuuksissa ja koulutuksissa opettajat jakavat hyviä käytänteitään ja koko yliopistoyhteisö pääsee keskustelemaan aiheesta. Myös opiskelijat pääsevät osallistumaan kehittämistyöhön.

Sisäisestä koulutuksesta ja keskustelutilaisuuksista vastaa yliopiston monitieteinen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisö.

DIGS-tutkimusyhteisö on yliopistotutkija Henriikka Vartiaisen johdolla tutkinut generatiivisen tekoälyn sovelluksia opetuskäytössä yläkoulussa ja opettajankoulutuksessa. Vuoden 2022 aikana tehtyjen pilottitutkimusten kokemuksia laajennetaan nyt yliopistoyhteisön keskusteltavaksi.

Kevään 2023 aikana yliopistoyhteisö tutustuu esimerkiksi tekstiä, kuvia ja koodia generoivan tekoälyn mahdollisuuksiin ja rajoituksiin sekä keskustelee niiden käyttötarkoituksista ja kokemuksista eri oppiaineissa. Keskusteluissa käsitellään lisäksi generatiivista tekoälyä uudenlaisena luovuuden ja tuottavuuden alustana, ja sitä millaisia uusia työelämätaitoja niiden käyttö vaatii.

Asiaa on valmisteltu Itä-Suomen yliopiston koulutuksesta vastaavien johtajien verkostossa, jossa pidettyyn professori Matti Tedren ja professori Teemu Valtosen alustukseen voit tutustua Teams-tallenteena: https://bit.ly/3jUMhOd.

Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön voit tutustua verkossa: uef.fi/digs.

Viikon vinkin sisällöt on julkaistu UEF:in tiedotteessa osoitteessa https://www.uef.fi/fi/artikkeli/ita-suomen-yliopisto-kannustaa-opettajiaan-tekoalysovellusten-kayttoon

Vaakakupissa psykologiopiskelijoiden asiantuntijuus ja opetusjärjestelyt – Mikä opintojamme ohjaa?

Psykologiopiskelijana seuraan huolestuneena opetuskäytänteiden digitalisoitumista ja lähiopetuksen ajoittaista vähäisyyttä. Parhaimmillaan uudet opetusmuodot laajentavat oppimismahdollisuuksia, mutta ne voivat myös vaarantaa ammattitaidon.

Opetuskäytänteistä päätettäessä täytyy kiinnittää erityishuomiota psykologin tutkinnon oppimistavoitteiden ensisijaisuuteen. 

Psykologiasiantuntijuuden ytimessä ovat ihmisyyden psyko-fyysis-sosiaalinen ymmärtäminen sekä kehittyneet ammatilliset vuorovaikutustaidot. Näiden saavuttaminen vaatii opinnoissa aktiivista yhteyttä tiedeyhteisöön sekä riittävää käytännön harjoittelua. Tämän tulisi näkyä läpi tutkinnon säännöllisenä vuorovaikutteisena luento-opetuksena, ammatillisen vuorovaikutuksen opintojaksoina sekä runsaana vertaistyöskentelynä. Kokemukseni ja myös ainejärjestössämme toteuttamamme opintokyselyn mukaan opiskeluarki painottuu kuitenkin liian usein itsenäiseen työskentelyyn. 

Yksin opiskellessamme elämänkokemuksemme värittää ja kaventaa näkökulmaamme psykologiseen teoriatietoon. Sen sijaan vuorovaikutteisessa opetuksessa vertaiskeskustelut avaavat uusia näkökulmia opiskeltavaan aiheeseen ja opettajat auttavat suuntaamaan huomion kurssimateriaalin keskeiseen sisältöön. Lähiopetus kytkee teorian käytäntöön ja antaa parhaan mahdollisuuden kysyä ja keskustella, mikä edistää aiheen syvällistä ymmärrystä. Samat periaatteet pätevät vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Kasvaaksemme päteviksi ihmistyön ammattilaisiksi tarvitsemme meitä kokeneempien asiantuntijoiden aktiivista ohjausta sekä sen rinnalla runsasta käytännön harjoittelua vertaistemme kanssa. 

Opetusteknologian kehittyminen sekä opetusjärjestelyiden monimuotoisuus ovat aikamme keskeisiä koulutuksen edistysaskelia. On kuitenkin huolehdittava, etteivät ne asetu psykologiopiskelijoiden oppimisen tielle. Opetuskäytänteitä päätettäessä ensimmäisenä kriteerinä tulee olla ammattitaidon ja asiantuntijuuden mahdollisimman korkeatasoinen kehittyminen. Opiskelijalle kurssien suoritusvaihtoehdot voivat siksi toisinaan kaventua, mikä on kuitenkin halpa hinta maksettavaksi osaamisestamme. Psykologeina olemme yksi tulevaisuuden yhteiskunnan avainammattiryhmistä. Pidetään siis huoli, että konkreettinen yhteys alamme ytimeen, ihmisyyteen, säilyy opintojemme ehdottomassa keskiössä. 

Kirjoittaja Alisa Tallgren on Itä-Suomen yliopiston psykologian opiskelijoiden ainejärjestö Oidipus ry:n edunvalvontatiimin opintovastaava.

Teksti on julkaistu aiemmin Psykologi-lehden verkkoversiossa 15.2.2023 osoitteessa https://psykologilehti.fi/vaakakupissa-psykologiopiskelijoiden-asiantuntijuus-ja-opetusjarjestelyt/

Viikon vinkki 8/2023

UEF Hybridilabin prototyöpajat Joensuussa ja Kuopiossa

Kiinnostaako hybridiopetus ja sen kehittäminen? Tule yhteiskehittämään kanssamme UEF Hybridilabin ensimmäistä versiota Joensuussa ja Kuopiossa pidettäviin prototyöpajoihin.

UEF Hybridilab -hanke järjestää Itä-Suomen yliopistolla kaksi hybridiopetuksen ja hybridioppimisympäristöjen kehittämiseen liittyvää prototyöpajaa helmikuussa 2023. Työpajojen tarkoituksena on yhteiskehittää yliopiston eri toimijoiden kanssa UEFin Jatkuvan oppimisen keskuksen tiloihin sijoittuvien hybridilabien ensimmäiset versiot. Protorotyöpajoissa pääset tuomaan esille erilaisia näkökulmia hybridiopetuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen liittyen.

Prototyöpajat toteutetaan UEFin Jatkuvan oppimisen keskuksen tiloissa, joihin hybridilabit tullaan rakentamaan.

  • Joensuu ke 22.2.2023 klo 10.00–11.30, Aurora I -rakennus, 2. krs, Mustarinta
  • Kuopio ma 27.2.2023 klo 10.00–11.30, Bioteknia, 2. krs, Ruoko

UEF Hybridilabin prototyöpajat ovat avoimia kaikille UEFin toimijoille. Ilmoittaudu mukaan, niin lähetämme sinulle kutsun työpajaan.

Lue lisää hankkeesta: https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/uef-hybridilab/

Vinkin tarjosi Sanna Soppela

Viikon vinkki 6/2023

Teamsin keskusteluketjut työvälineenä yksin ja yhdessä (loop-komponentit)

Teamsin Keskustelu-välilehdellä (chat) voit keskustella kahdenvälisesti tai isommissa ryhmissä. Lisäksi välilehdeltä löytyy keskusteluketju itsesi kanssa, kiinnitettynä listalle ylimmäksi.

Omaa henkilökohtaista keskusteluketjua on kätevä käyttää esimerkiksi muistiinpanojen kirjoittamiseen, viestien luonnostelemiseen tai vaikkapa tiedostojen säilyttämiseen. Keskustelussa on käytössä kaikki samat toiminnot, kuin muissakin keskusteluketjuissa. Tiedostot-välilehdelle voit esimerkiksi laittaa tiedostoja talteen ja jäsennellä niitä, kun taas keskusteluosiossa voit esimerkiksi luonnostella viestejä ilman pelkoa niiden lähettämisestä liian aikaisin tai laittaa asioita muistiin itsellesi. Keskusteluun (sekä itsesi kanssa että muidenkin kanssa) voit lisätä myös täydennettäviä muistioita eri muodoissa: silmukkakomponentteja (loop).

Silmukkakomponentit (Loop) chatissa:

Viestikentän alapuolella valikosta löytyy kuvake silmukkakomponenteille. Vaihtoehtoja on useita:

Silmukkakomponettien avulla voit tehdä täydennettäviä listoja, taulukoita tai muistioita keskustelun sisälle. Voit tehdä esimerkiksi itsellesi päivän tehtäväluettelon, ja merkata tehtävät suoritetuiksi sitä mukaan, kun saat ne valmiiksi:

Lähtökohtaisesti silmukkakomponentit on suunniteltu yhteistyötä varten. Tekstin yhteismuokkaaminen onnistuu esimerkiksi Loop-kappale-komponentilla. Kaikki keskusteluketjussa mukana olevat voivat muokata tekstiä samanaikaisesti, jolloin muutokset näkyvät reaaliaikaisesti kaikille keskustelun jäsenille.

 Silmukkakomponentit tallentuvat automaattisesti OneDriveen, Teams Chat Files -kansioon.

Lue lisää silmukkakomponenteista Microsoftin sivuilta:

Ensimmäiset asiat, jotka on hyvä tietää Loop-komponenteista

Lähetä silmukka -osa Teams-keskustelussa

Uuden edessä – fasilitaattorien toinen toimintakausi käynnistyi vuoden alusta

Missä mennään, kun vuosi 2023 on pyörähtänyt käyntiin? Olemme uuden kaksivuotisen fasilitaattorikauden alkutaipaleella. Ensimmäisen toimintakauden toimintakertomus on julkaistu (linkki toimintakertomukseen). Yhteiskunta- ja kauppatieteiden tiedekunnan osalta fasilitaattoritiimiin tuli muutoksia, kun allekirjoittanut hyppäsi tiimiin mukaan (Sanni Pirttilä). Täältä voit lukea esittelyni: Tutustu Sanniin.

Ensimmäinen kuukausi uudessa tehtävässä on hujahtanut nopeasti – tutustuen toimintaan, muodostaen kokonaiskuvaa fasilitaattorien tehtävästä, oppien uutta ja ennen kaikkea inspiroituen. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että taitavat kollegani ovat tehneet tätä työtä jo kahden vuoden ajan. He ovat luoneet ja vahvistaneet laajoja yhteistyöverkostoja ja saattaneet fasilitaattorit näkyviksi toimijoiksi kehittäjinä ja vertaistukena koko yliopistotasolla. Kauden 2021–2022 toimintakertomusta lukiessani huomaan, kuinka monipuolista työ on ollut sisältäen esimerkiksi useita tilaisuuksia, valtakunnallista yhteistyötä sekä kuinka paljon myös ”käsinkosketeltavia” työnjälkiä on syntynyt.

Nyt toista toimintakautta aloittaessamme menneet ”koronavuodet” eivät ole enää samalla tapaa arkeamme määritteleviä kuin aikaisemmin. Arki on niiden seurauksena kuitenkin muuttunut, ja verkko- ja monimuotopedagogiikan kehittäminen on yhä tärkeää, sillä opetuksen muodot ovat moninaistuneet entisestään. Etäopetuksen aikoina huomattiin, että laadukkaan suunnittelun avulla on mahdollista saavuttaa monipuolista, vuorovaikutuksellista ja hyvin tasokasta verkkovälitteistä opetusta. Nyt, kun olemme palanneet yhä enenevissä määrin takaisin kampuksille, tarvitaan myös keinoja hybridiopetuksen laadukkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen toteuttamiseen. Verkko- ja monimuoto-opiskelu tuo joustavuutta sekä opiskelijoiden että opettajien arkeen, minkä vuoksi on vaikea nähdä enää tulevaisuutta, jossa ne eivät olisi keskeisesti läsnä.

Viime vuosien aikana olemme jokainen huomanneet, että tässä maailmassa tulee eteen aina jotain, minkä vuoksi jokainen meistä joutuu tarkastelemaan omaa opetustaan kriittisin silmin. Tällä hetkellä kuumimpana puheenaiheena lienee tekoäly (/tukiäly) ja ChatGPT, sen vaikutus koulutukseen; minkälaisia haasteita ja muutostarpeita se tuo tullessaan, ja toisaalta minkälaisia hyötyjä siitä voisimme saada? Myös kaikkien suomalaisten korkeakoulujen yhteinen Digivisio 2030 -hanke tuo digipedagogiikan kehittämiseen uusia tuulia. Digivision tavoitteena on, että vuonna 2030 jatkuva oppiminen ja osaamisen täydentäminen ovat luonteva osa yhteiskuntaa, minkä seurauksena esimerkiksi helposti saatavilla olevien verkkokurssien, kuten MOOC:ien (Massive Open Online Course) merkitys kasvaa.

Alkaneelle toimintakaudelle aiemmat visiomme ja missiomme jatkavat eloaan. Jatkamme toiminnallemme hyväksi todettuja käytänteitä, muun muassa säännöllisiä palavereita keskeisten yhteistyöverkostojemme, kuten opinto- ja tietotekniikkapalveluiden, kanssa sekä keskinäisiä viikkopalavereitamme. Tällä hetkellä työstämme toimintasuunnitelmaa tälle jatkokaudelle ja samalla jatkamme siitä, mihin vuoden vaihtuessa jäimme. Tavoitteenamme on edelleen lisätä eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja tuoda itseämme näkyviksi viestinnän ja erilaisten tapahtumien kautta sekä muun muassa jalkauttaa Digiopettajan taitopaketteja käytäntöön koulutusten muodossa.

Omat odotukseni tulevaa kohtaan ovat innostuneet. Tämä työtehtävä – ja ennen kaikkea tiimi, jossa saan työskennellä – tarjoaa minulle ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia uutta, kehittää itseäni ja tarjota omaa panostani opetuksen kehittämisen moninaiseen kenttään.

Sanni Pirttilä

Viikon vinkki 5/2023

Tule tutustumaan Digiopettajan taitopaketteihin!

Webinaareissa esitellään kunkin paketin keskeisin sisältö, annetaan esimerkkejä niiden soveltamisesta opetuksessa sekä kerrotaan miten pakettien sisältämät keskeisimmät digitaaliset työvälineet saa käyttöön.

Webinaarit järjestetään Teamsissa, osallistumislinkki toimitetaan ilmoittautuneille.

Lue lisää ja Ilmoittaudu Koulutuskalenterin kautta (vaatii uef-kirjautumisen).

Viikon vinkki 4/2023

UEFPeda-webinaari

”Ajankohtaista kevään verkko- ja monimuoto-opetuksen tueksi”

Aika: torstai 26.1.2023 klo 12.00-14.00

Tervetuloa kaikki UEFlaiset, jotka olette aiheesta kiinnostuneet!

(HUOM! Ohjelma täydentyy vielä tammikuussa)

UEFlaisille: Suora Teams -linkki tapahtumaan

Aiheina mm. seuraavaa:

  • Panopto-videopalvelun esittely (Andrei Kolmakow, Ilona IT Oy)
  • Digiopettajan taitopaketit (Ulla Ritvanen & fasilitaattorit)
  • Uudistuneet hybridi- ja erikoisopetustilat (Matias Pitkänen)
  • Oppituvan kevään kootut
    • tulevia koulutuksia
    • Verkkopalveluiden saavutettavuus -verkkokurssi