Viikon vinkki 22/2023

Arviointi, arviointi, arviointi

Usein käy niin, että emme opettajina aina kerkeä ajatella arviointia muulloin kuin kurssien alussa ja kurssien lopussa. Menemme usein tutuksi koetulla sapluunalla tai ”kuten viime vuonnakin”, ja sitä edellisenä, ja sitä edellisenä… Tästä saan ainakin itseni kiinni silloin tällöin.

Miten olisi hieman ammatillista kertausta tai täydennyskoulutusta itsellemme sopivana ajankohtana ennen seuraavan lukukauden alkua? Hieman ajatusten tuuletusta?

Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteen professori Päivi Atjosen avoimella YouTube-kanavalla ”Atjonen puhuu arvioinnista” on mistä valita, 6-30 minuutin pituisissa tallenteissa. Atjonen käsittelee niissä niin arvioinnin ydinkäsitteitä ja perusteita, digitalisoituvaa arviointia, arviointiin liittyviä eettisiä kysymyksiä kuin arvioinnin tulkitsemistakin.

Sivuston englanninkielisellä puolella Tips of the Week tarjoaa linkkejä webinaareihin, joissa keskustellaan tekoälyn vaikutuksesta oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin korkeakoulukontekstissa. Vaihda kieleksi englanti sivun yläreunasta, niin pääset selaamaan englanninkielistä sisältöämme.