Viikon vinkki 23/2023

Tekoäly- ja arviointipohdintoja – Miten tekoäly otetaan huomioon oppimisen arvioinnissa?

UEF:ssa on käynnissä erilaisia pohdintoja ja paljon keskustelua siitä, miten tekoäly pitäisi ottaa jatkossa huomioon opetuksessa ja oppimisessa. Näihin keskusteluihin ja pohdintoihin on hyvä myös liittää näkökulmia muualta.

Tässä esimerkkinä australialaisen Deakin Universityn CRADLEn (Centre for Research in Assessment and Digital Learning) juuri julkaistu ohjeistus CRADLE suggests… Assessment and genAI.

Miksikö valitsin tähän juuri CRADLEn ohjeistuksen? Seuraavista syistä:

  1. Se ottaa kokonaisvaltaisen perspektiivin oppimiseen ja opetukseen.
  2. Se huomioi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, kriittisen digitaalisen pedagogiikan ja digitaalisen lukutaidon näkökulmia.
  3. Se korostaa oppimisprosessia ja formatiivista arviointia sekä palautetta.
  4. Se sisältää hyödyllisiä lähteitä jatkopohdintoja varten.

Vastaa