Viikon vinkki 33/2023

Oppimisympäristöseminaarin antia 1/4: Tekoälystä

UEF:n Oppimisympäristöseminaari ”Kehitystä ja kohtaamisia” pidettiin 21.-22.8.2023. Ensimmäinen päivän keynote-puheet järjestettiin Teamsin välityksellä, mutta niitä pääsi seuraamaan ja niistä keskustelemaan myös kampusten katselustudioissa. Linjoilla ja kampuksilla oli yhteensä noin 150 osallistujaa.

Toisena päivänä järjestettiin työpajoja niin Kuopion kampuksella, hybridisti kuin verkkototeutuksinakin. Työpajojen lisäksi päästiin tutkailemaan posterinäyttelyä sekä mukaan kampuskävelyille tutustumaan yliopiston ja lähiympäristön oppilaitosten kampuksien erilaisiin oppimisympäristöratkaisuihin.

Tämä vinkki aloittaa sarjan, jossa on käsittelyssä Oppimisympäristöseminaarista poimittua. Sarjan aloittaa tekoälykeskustelu. Seminaarin ensimmäisen päivän käynnisti Itä-Suomen yliopiston professori Matti Tedren ja yliopistotutkija Henriikka Vartiaisen keynote-puhe ”Tekoäly oppimisen kohteena ja luovan toiminnan lähteenä”.

Professori Tedre kannusti kaikessa tekoälykeskustelussa pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

• 1) Mikä teknologia?
  • 2) Missä kontekstissa?
  • 3) Missä tarkoituksessa?

Muistinvirkistykseksi: yliopistomme tekoälyohjeistukset on julkaistu.