Viikon vinkki 12/2024

Open Education, mikä ihmeen avoin opetus ja oppiminen?

Avoimen opetuksen ja oppimisen viikkoa vietetään jo perinteisesti maaliskuussa Suomessa. Tuohon ajankohtaan emme julkaisseet aihepiiristä vinkkiä, mutta nyt seuraa tietoisku!

Mikä ihmeen avoin opetus ja oppiminen? Moni voi ensin ajatella, että termeillä tarkoitetaan vain kaikille yleisesti avoimia kursseja tai kaikille vapaasti netin kautta jaossa olevia opetus- ja opiskelumateriaaleja. Avoin opetus ja oppiminen on kuitenkin paljon muutakin. Avoimen opetuksen ja oppimisen liike, joksi sitä voisi kutsua, tai community of practice, oppiva yhteisö, on vahvasti omaksunut arvopohjakseen inkluusion, kriittisen pedagogiikan (ks. Freire 1970; hooks 1994), kriittisen digitaalisen pedagogiikan, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden periaatteet, sekä humanistiset, ihmisläheiset näkökulmat, joita myös kriittinen pedagogiikka ja kriittinen digitaalinen pedagogiikka korostavat (ks. Köseoğlu et al. 2023).

Helsingin yliopiston julkaisema Think Open Digest -verkkolehti on hyvä lähtökohta suomeksi. Verkkolehti julkaisi vuonna 2020 ensimmäisen avoimen opetuksen ja oppimisen teemanumeronsa, ja vuonna 2024 he julkaisivat jo saman aihepiirin viidennen teemanumeron. Uusimman teemanumeron johdannossa kirjoitetaan: ”Teemanumero on suunnattu erityisesti korkeakouluopettajille – työn tueksi ja uusien ajatusten inspiroijaksi”.

Eiköhän pidetä avoimen oppimisen ja opetuksen teemaviikkoa joka viikko sen sijaan, että se olisi vain kerran vuodessa!

Lähteet:

Freire, P. (2018). Pedagogy of the oppressed (50th anniversary ed.). Bloomsbury. (Original work published in English 1970)

hooks, b. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. Routledge.

Köseoğlu, S., Veletsianos, G., & Rowell, C. (Eds.). (2023). Critical digital pedagogy in higher education. AU Press.