Viikon vinkki 25/2024

Käsikirja suursimulaatioihin – simulaatiopedagogiikan hyödyntäminen suurten ryhmien opetukseen

DigiCampuksessa on julkaistu vuoden 2023 opetuksen kehittämisrahalla valmistelu avoin oppimateriaali (”käsikirja”) suursimulaatioiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja arvioimiseen. UEF:ssa vuodesta 2017 yhteistyössä järjestettyihin monialaisiin suursimulaatio-opetus ja -oppimistapahtumiin on osallistunut jokaisella kerralla satoja osallistujia eri alojen opiskelijoita ja työelämän edustajia. Palautteet suursimulaatioista ovat olleet myönteisiä.

Julkaistun käsikirjan tarkoituksena on tarjota tutkimusperustaisesti, sekä aikaisempiin suursimulaatioihin osallistuneiden kokemuksiin ja palautteisiin perustuen tietoa simulaatiopedagogiikasta ja käytännön vinkkejä suursimulaatioiden laatimiseksi.

Tiivistettynä: käsikirja sisältää tietoa simulaatiopedagogiikan lähtökodista, keskeisistä käsitteistä, monialaisen suursimulaatiotyöryhmän toiminnasta, monialaisen suursimulaation aiheen ja osaamistavoitteiden asettamisesta, oppimiskeskustelun toteuttamisesta, tarvittavista resursseista ja itse tapahtuman järjestämisessä huomioitavista yksityiskohdista. Käsikirjan liitteistä löytyvät esimerkit ja tulostettavat materiaalit, kuten ”tsekkilista” ja oppimiskeskustelun ohjaajan muistilista, tarjoavat konkreettisia välineitä käytäntöön.

Ks. käsikirjaa esittelevä video YouTubesta (1min)
Käsikirjaan pääset linkillä uef.fi/suursimulaatiokasikirja (kirjaudu vierailijana)

Nevalainen, J., Saaranen, T., Silén-Lipponen, M., Tuononen, T., & Pajari, J. (2023). Suursimulaatio käsikirja. Verkko-oppimismateriaali. Päivitetty 31.12.2023. Saatavissa https://digicampus.fi/course/view.php?id=4205