Viikon vinkki 5/2021

Opiskelijoiden etäopiskelukokemuksen kohentaminen

Nyyti ry:n ja ”Myötätuntoa korkeakouluihin” -hankkeen virittämänä olen miettinyt, millaisin keinoin voisin opiskelijoiden opiskelukokemusta etänä kohentaa, yhteisöllisyyttä tai ”yhdessä tämän asian äärellä” -olemisen kokemusta lisätä. Etäopiskelukokemuksia ja -kuormitustekijöitä kannattaa jakaa ja niistä keskustella yhdessä tai pienryhmissä opiskelijoiden kanssa, tilannekohtaisesti tietysti sopivaa ajankohtaa opettajana arvioiden. Vinkkinä esitän, että opettaja olisi ”etäyhteyslinjoilla” vaikkapa varttia ennen opetuksen virallista alkua, ja myös opiskelijoille voisi tiedottaa, että paikalle saa tulla ”hengailemaan” ennen virallista aloitusta, esim. testaamaan laitteiden toimivuutta ja myös epävirallisesti keskustelemaan, jos niin haluaa. Epävirallista keskustelua voi tukea vaikkapa oheisen virikkeen avulla:

• Kuvittele, että olet yliopistolla luentosalin ulkopuolella odottelemassa opetuksen alkua.
  • Voit avata mikrofonin ja laittaa livekuvasi näkyville, tai käyttää chättiä
  • …Nyt olisi tilaa ”vapaalle hengailulle” ja kuulumisten vaihdolle virtuaalisella yliopiston käytävällä – mitä sanoisit kohtaamillesi kavereille, millaista ajatustenvaihtoa käytäisiin…

Jos keskusteluttaminen ei ”nappaa”, voi opiskelijoita viihdyttää ennen virallista aloitusta aiheeseen (tai itselle/ryhmälle) sopivalla musiikilla tai muilla aineistoilla. YouTube ei ole suoraan hyvä lähde ”tekijänoikeusvapaan” materiaalin etsimiseen, mutta siellä voi haun jälkeen valita suodattimeksi ’Creative Commons’. Parempi reitti etsiä audiota on esimerkiksi Creative Commons -sivuston haun kautta.

Tässä listaa hyvistä ääni ja musiikki – sivustoista:

Sopivien äänilähteiden vinkkaajana toimi Taina Rytkönen-Suontausta Oppituvasta.

Huom! Ääntä jaettaessa esim. Zoomissa on oman näytön jakamisen yhteydessä valittava erikseen äänen jakaminen.

Mukavaa viikkoa, terveisin fasilitaattori Kati