Opiskelijoiden tapaaminen livenä ja etänä

Olemme oppineet vuodesta 2020, että kaipaamme tavalla tai toisella vuorovaikutusta. Haluamme nähdä muita ihmisiä ja kokea ryhmään kuulumista. Opetuksessa tätä kutsutaan tiedonhalun yhteisöksi (Community of Intequiry). Vuorovaikutus parantaa opiskelijoiden sitoutumiseen kursseihin ja lisää heidän oppimismenestystään. Opiskelijat jättävät siis kurssit kesken, kokevat opiskelumotivaation alhaiseksi ja alisuoriutuvat kursseista, kun vuorovaikutus ei toimi.

Millaiseen vuorovaikutukseen sitten haluamme palata, kun kasvokkain kohtaaminen on taas mahdollista? Koemmeko yhteisöllisyyttä luennoitsijan 90 minuutin monologissa? Saammeko riittävästi muiden ihmisten seuraa vastaamalla luennon välissä olevaan äänestykseen? Onko vuorovaikutus hybridi-TV:n sininen nappi?

Mikäli kaikki opetusaika ei kulu informaation jakamiseen, voimme saada yhteistä aikaa myös tiedon käsittelylle. Itse olen tämän tehnyt jakamalla opetuksen saman- ja eriaikaisiin osiin, jolloin opiskelijat voivat puurtaa materiaalin parissa itsenäisesti tai ottaa verkko- ja kontaktiopetuksen hyvät ominaisuudet käyttöön (blended learning kuten flipped classroom). Tapaan opiskelijat pienissä 4-5 hengen ryhmissä, jolloin he uskaltavat suurta luokkatilaa paremmin esittää kysymyksensä ja opettaa myös toinen toisiaan. Olen laskenut, että menetelmä 30-kertaistaa keskustelun samalla, kun työtuntini opiskelijaryhmää kohden ovat vähentyneet neljänneksen.

Mustavalkoinen piirros luokkatilanteesta
Luentosali jaettu 12 viiden hengen pöytään. Muodonmuutos vie 10 minuuttia, mutta takaa, että kaikki pääsevät ääneen.

Monesti kuulen, että yliopiston tilat on kehitetty luennoille ja muuhun käyttöön soveltuvia tiloja on niin vähän, ettei opetusta voida muuttaa. Olen usean vuoden ajan järjestänyt opiskelijoiden vuorovaikutukseen perustuvaa opetusta molemmilla kampuksilla eikä se ole ollut mahdotonta edes jyrkästi laskeutuvissa luentosaleissa, joissa sekä penkit että pöydät on pultattu teräsbetoniin. Luonnollisesti näiden tapaamisten järjestäminen on helpompaa, jos pöydät ja tuolit on siirrettävissä. Niiden kantaminen käy sitä paitsi taukoliikunnasta.

Entä nyt etä-arjessa? Onko nyt vain odoteltaessa rokotusjonossa ja pyydettävä Teamsissa:”Pistäkää ne kamerat ja mikit pois päältä, kun yhteys on niin huono”?

Kontaktitapaamiset pystytään järjestämään pienryhmissä ihan yhtä hyvin verkossa kuin luentosalissa. Niihin osallistuminen myös lisää opiskelijoiden osaamista samalla tavalla. Erona on lähinnä uskallus. Pitäessäni ensimmäistä Zoom-opetusta huomasin palaavani takaisin 20 vuotta sitten suorittamaani opetusharjoitteluun, jossa epävarmana katsoin koko tunnin ja joko lattiaan tai kattoon ja puhua pälpätin monologiluentoa. Opiskelijoiden kohtaaminen verkon kautta voi siis helposti jännittää. Jännitystä on myös opiskelijoilla: kameran tai edes mikrofonin avaaminen verkko-tapaamisessa on monelle uusi ja pelottava kokemus. Onneksi tämänkin jännityksen vähentämiseen on olemassa hyväksi koettuja konsteja.

Kuva Vesa Paajasesta ylioppilaslakki päässä
Zoom etäopetusta 1.5.2020. Sosiaalinen läsnäolo rakentaa hyväksyvän ilmapiirin, jossa oppiminen on mahdollista myös erehtymällä.

Vesa Paajanen