Viikon vinkki 28/2021

Saavutettavaa opetusta

Toinen lukuvuosi on lähtenyt käyntiin, kun Itä-Suomen yliopistossakin on tuotettu osa opetuksesta saavutettavana. Ei kaikkea, sillä digipalvelulaki antaa joustoa joihinkin tilanteihin.

Saavutettavassa opetuksessa huomioidaan sekä opetuksen saatavuus, yksilölliset (opetus)järjestelyt että digitaalisten palveluiden saavutettavuus. Näillä pyritään varmistamaan kaikkien käyttäjäryhmien mahdollisuus suorittaa opintojaan.

Saavutettavuus sanana määritellään eri konteksteissa eri tavoin. Tämä aiheuttaa hämmennystä ja onkin syytä tarkentaa, mitä sillä kulloinkin tarkoittaan.

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) eli Digipalvelulaissa verkkopalveluiden saavutettavuus käsittää teknisesti virheettömän toteutuksen, selkeän ja hahmotettavan käyttöliittymän ja ymmärrettävän sisällön. Laki määrittää saavutettavuuden minimitason julkisen sektorin, esim. Itä-Suomen yliopiston, tuottamissa verkkosivuissa ja mobiilisovelluksissa.

Saavutettavuuden huomioiminen helpottaa erityisryhmien tarpeet mutta se mahdollista oppimateriaalien käytön paremmin erilaisissa käyttötilanteissa ja erilaisilla päätelaitteilla.

Digipalvelulain vaatimukset

  1. Palvelujen ja sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset

Digitaalinen palvelu on verkkosivusto tai mobiilisovellus ja sisältää niiden toiminnallisuudet. Verkkosivustolla on yksilöllinen verkkotunniste. Itä-Suomen yliopistossa tämä tarkoittaa yliopiston verkkosivuja, blogeja, Kamu-tietopankkia, UEF Connectia, Moodleja, Wikiä, Mediaa, kirjaston julkaisujärjestelmää jne. Verkkosivuissa saavutettavuus ulottuu niiden sisältöihin: esim. tekstit, kuvat, videot, tallennetut tiedostot. Opetuksessa nämä sisällöt muodostuvat oppimateriaaleiksi.

Saavutettavuudessa tulisi noudattaa WCAG AA-tason kriteerejä. Käyttäjän tulee huomioida, miten ko. asioita tulisi huomioida tämän käyttämässä digitaalisessa palvelussa ja miten siihen tuotetaan saavutettavasti sisältöjä. Heimossa on Saavutettavuuden materiaalipankki ja erityisesti opettajille Oppimateriaalin saavutettavuus.

Lähtökohtana on, että oppimateriaalien tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia. On kuitenkin tilanteita, joissa saavutettavuusvaadetta EI tarvitse soveltaa:

  • Suljetussa ympäristössä toteutettu opetus rajatulle ryhmälle enintään lukuvuoden: esim. alle lukuvuoden kestoinen Moodle-kurssi rajatulle ryhmälle.
  • Suorat video- ja äänilähetykset.
  • Video- ja äänitallenteet, jotka ovat julkisena jaossa alle 14 vrk.
  • Opiskelijoiden tuottamat oppimistehtävät ja oppimateriaalit.

Itä-Suomen yliopistossa määräaikainen käyttö tarkoittaa lukuvuotta. Jos Moodle-kurssi tai materiaali on käytössä sitä kauemmin, tulee saavutettavuusvaatimuksia noudattaa. Moodle-kurssilla tämä tarkoittaa kurssin uudelleen perustamista ja materiaalien päivittämistä vuosittain. Vanhalta kurssilta opiskelijoiden poistaminen ei siis riitä vaan tulee luoda kokonaan uusi Moodle-kurssi tai tilata kopio vanhasta kurssista ja muokata sen sisältöä. MOOC-kursseilla ja muilla kaikille avoimilla julkaisualustoilla saavutettavuusvaatimuksia tulee aina noudattaa.

Opettaja voi edelleen käyttää kolmannen osapuolen tuottamaa ei-saavutettavaa sisältöä opetuksessaan huomioiden opiskelijoiden yksilölliset erityisjärjestelytarpeet.

Jos opetuksessa on vaihtoehtoisia suoritustapoja, tulee niissäkin huomioida saavutettavuusvaateet.

  1. Saavutettavuus tulee arvioida ja mahdolliset puutteet esitellään saavutettavuusselosteessa

Palveluntarjoaja ylläpitää saavutettavuusselostetta, jossa on selvitys saavutettavuuden tilasta, ohjeet miten käyttäjä voi saada tiedot vaihtoehtoisella tavalla (jos palvelu tai sen osa ei ole saavutettavassa muodossa) ja yhteystieto saavutettavuuspalautetta varten.

Palveluntarjoaja on vastuussa palvelunsa saavutettavuudesta, mutta sisällön saavutettavuuden toteuttaminen on sisällöntuottajan vastuulla. Esimerkiksi Moodlen toiminta on UEF:n vastuulla, mutta kurssin toteuttajan, opettajan, vastuulla on toteuttaa kurssinsa toiminnot ja sisällöt tarvittaessa saavutettavuusvaatimusten mukaisesti.

Saavutettavuusselosteen teosta on kerrottu tarkemmin Heimossa (kirjaudu UEF-tunnuksilla).

  1. Palvelu sisältää sähköisen kanavan saavutettavuuspalautteen jättämistä varten

Saavutettavuusselosteessa on kerrottu, miten voi antaa saavutettavuuspalautteen. Palautteen jättäjän tulee saada 14 vuorokauden kuluessa vastine palautteeseensa. Saavutettavuuspalaute ohjautuu palvelun pitäjällä. Saavutettavuuspalautteeseen vastaamisesta on ohjeistettu Heimossa (kirjaudu UEF-tunnuksilla) ja siitä on tulossa webinaari syyskuun lopussa, katso lisätietoja Yammerista.

Digipalvelulakia valvoo Etelä-Suomen aluehallinnon saavutettavuudenvalvonnan yksikkö, joka käsittelee myös saavutettavuuskantelut.

Saavutettavuuden tuki Itä-Suomen yliopistossa

Henkilökunnan intrassa, Heimossa, on sivusto Digitaalisen palveluden saavutetavuudesta (kirjaudu UEF-tunnuksilla). Wistecillä on koulutusta tarjolla saavutettavuudesta.

Yliopiston saavutettavat mallipohjat (Heimossa, kirjaudu UEF-tunnuksilla).

Saavutettavuus Yammer-ryhmä (kirjaudu UEF-tunnuksilla).

Opiskelijoille on koottu tietopaketti wikiin Saavutettavuus opiskelijoille.

Opetuksen ja oppimateriaalien saavutettavuudessa tukee Oppitupa ja esim. saavutettavan opinnäytetyön teossa opiskelijoita Oppari. Sekä Oppituvan että Opparin asiantuntijat tavoitat sähköisesti UEF:n servicedeskin kautta.

Saavutettavuuden tulevaisuus

Opetusministeriön julkaisussa Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua ei puhuta digipalvelulain mukaisesta saavutettavuudesta paljonkaan. Sen mukaan korkeakoulujen näkemysten mukaan verkkopalveluiden saavutettavuus toteutetaan nykysäädöksiin perustuen.

WCAG 2.2.-kriteereistä on nähtävissä luonnos ja odotetaan, hyväksytäänkö ne sellaisenaan.

Aluehallintovirasto tarkastaa vuosittain määrätyn määrän verkkopalveluita.

Vinkin tarjoilivat

Projektipäällikkö (digipalvelulain ja tiedonhallintalain toimeenpano) Meri Sariola, Yleishallinto- ja lakipalvelut

Suunnittelija Sari H. Pitkänen, Opintopalvelut

Vastaa