Viikon vinkki 29/2021

Opintojen edistymisen seuranta

Moodleen voi näppärästi valita havainnollisen työkalun, joka näyttää, miten opiskelijat ovat tutustuneet kurssiaineistoihin ja tehneet tehtäviä. Opettajalle tämä antaa nopean yleissilmäyksen siihen, miten tehtävissä on edetty. Varsinkin suurilla kursseilla tämä on iso etu. Opiskelijat ovat myös kokeneet näkymän motivoivana. He näkevät tietysti vain oman edistymisensä.

Valitse Moodlen hallintatyökaluista ”Lisää edistymisen seuranta”. Jokaisen tehtävän ja toiminnon kohdalla, joissa haluat edistymisen seurannan käyttöön, valitse asetuksissa kohdassa ”Opiskelijoiden edistyminen” > Suoritusten seuranta > Opiskelijat voivat itse merkitä tämän kohteen tehdyksi tai Näytä tämä kohde tehdyksi kun ehdot täyttyvät.

Opiskelija näkee sivun oikean laidan palkista, miten hän edistyy: tehtäväpalkki on sininen, kun mitään ei ole tehty, ja muuttuu vihreäksi tehtävien edistyessä. Opettaja saa koko kurssin tilanteen näkyviin Yleiskatsaus opiskelijoista -toiminnolla.

Alla olevassa esimerkissä ensimmäisen palkin opiskelija on opiskellut – tai ainakin avannut – kaiken kurssimateriaalin huolellisesti ja siksi palkki on kokonaan vihreä. Toinen opiskelija on ilmeisesti aloittanut kurssin toiveikkaana mutta aika ja energia ei ole riittänyt kurssin loppuunsaattamiseen. Kolmas opiskelija on tehnyt kurssin alussa aivan kaiken mutta loikkinut sitten ja keskittynyt vain mielestään olennaiseen. Neljännen strategia on päinvastainen: hidas aloitus ja panostus kurssin myöhempiin vaiheisiin.

Kuva Moodlen Edistymisen seuranta -työkalusta, jossa on esitetty neljän eri opiskelijan edistymisen jana.
Edistymisen seurannan -työkalu Moodlessa

Tämä työkalu auttaa erityisesti flipatuilla kursseilla, koska opettajan pitäisi olla kartalla siitä, miten ennakkotehtäviä on tehty ja -aineistoja opiskeltu ennen luokkatapaamisia. Jos kurssilla on erilaisia oppimistehtäviä, opettaja voi vaikka henkilökohtaisella viestillä muistuttaa, että kurssi on jo puolivälissä ja olisi siis syytä aloittaa oppimistehtävien tekeminen, jotta ehtii ajoissa. Seuranta auttaa opiskelijaa jaksottamaan työnsä koko kurssin ajalle eikä vain aikaan juuri ennen tenttiä.

Kokeile!