Viikon vinkki 10/2024

UEFilaiset – eLearn Moodle -kurssien automaattinen arkistointi käyttöön 2.4.2024!

eLearn Moodle -oppimisympäristön toimintaa parannetaan kurssialueiden automaattisella arkistoinnilla. Automaattisen arkistoinnin tavoitteena on parantaa oppimisympäristön suorituskykyä ja vähentää tietosuojariskejä. Automaattinen arkistointi selkeyttää sekä opettajien että opiskelijoiden näkymää ja vähentää sekaannuksia siitä, mikä on voimassa oleva kurssi.

Miten ja milloin automaattinen arkistointi tapahtuu?

Automaattinen arkistointi pohjautuu kurssin asetuksissa olevaan kurssin päättymispäivään ja arkistointi otetaan käyttöön 2.4.2024. Tällöin arkistoituvat kaikki kurssit, joiden päättymispäivämäärä on 1.3.2024 tai aiempi. Kaikki vanhat kurssit siirtyvät arkistoon ja siksi on tärkeää, että tarkistat kurssiesi päättymispäivämäärät ennen arkistoinnin aktivoitumista.

Arkistoinnin toiminta lyhyesti:

• Jos kurssin asetuksissa ei ole asetettu päättymispäivää, kurssia ei arkistoida. (Jos kurssia ei arkistoida, huolehdi vanhojen opiskelijatietojen poistamisesta kurssilta. Tietoja on säilytettävä vähintään 6 kuukautta).
  • Jos kurssin asetuksissa on asetettu kurssin päättymispäivämäärä, arkistointi on käytössä.
  • Kurssi siirtyy arkistoon 1 kuukauden kuluttua kurssin päättymispäivämäärästä.
  • Kurssin opettajille lähtee viesti kurssin arkistoinnista.
  • Opettaja voi palauttaa vahingossa arkistoidun kurssin takaisin käyttöön.
  • Arkistoidun kurssin sisällön voi tuoda uuteen kurssipohjaan = arkistoidun kurssin voi kopioida.
  • Arkistossa kurssia säilytetään 12 kuukautta.
  • 12 kuukauden jälkeen kurssi siirtyy arkistosta poistettuihin kursseihin.
  • Kurssia säilytetään poistetuissa kursseissa 6 kuukautta.
  • Kurssi on mahdollista palauttaa poistetuista kursseista ottamalla yhteyttä https://asiointi.uef.fi/ -> eOppimisen tukipalvelut -> Ota yhteyttä.
  • 6 kuukauden jälkeen kurssi poistuu lopullisesti, sitä ei ole mahdollista palauttaa.

Viikon vinkki muotoiltu eOppimisen tukipalvelujen Viva-tiedotteesta!