Viikon vinkki 16/2021

Mallipohja Moodle-opintojaksolle

Mallipohja sisältää pedagogisesti perustellun, valmiin rakenteen Moodle-opintojaksolle sekä ehdotuksia Moodlen ja sosiaalisen median työkaluista, joita opettaja voi käyttää verkko-, etä- ja lähiopetuksen opetustilanteissa.

Ideana on, että opettaja rakentaa mallipohjan aiheista ja työkaluista omalle opintojaksolleen sopivan kokonaisuuden. Ohjeet mallipohjan tilaamiseen omaan käyttöön löytyvät mallipohjasta.

Mallipohjaan pääset täältä (vaatii UEF-kirjautumisen).

Vinkin tarjoili Ulla Ritvanen Opista

Viikon vinkki 15/2021

Pakohuone: Allt mellan himmel och jord!

Mitä uutta voisin tarjota etäopetukseen? Miten motivoisin opiskelijoita yhteissuunnitteluun? Miten voisin kehittää opiskelijoiden työelämä- ja ongelmanratkaisutaitoja?

Pakohuoneissa tehtävänä on ratkaista ongelmia, joiden avulla annettu mysteeri ratkeaa tai vaikkapa lukitusta tilasta pääsee ulos. UEF:n oma pakohuonelaboratorio, Sm4rt LOC, taipuu opetukseen kuin opetukseen. Viimeisimpänä hankkeena on toteutettu kielikeskuksen ja opettajankoulutuksen osaston yhteistyössä Pakoruotsi-hanketta, jossa ruotsi on osoittautunut pilottikerroilla vallan toimivaksi sisällöksi pakohuoneen käyttöön.

Pakohuoneympäristö tarjoaa opettajalle käyttöön tilojen lisäksi myös digitaalisia laitteita, jotka mahdollistavat tehtävien moninaisuuden sekä soveltumisen kunkin oppiaineen sisältöihin. Käytössä on esimerkiksi tablet-tietokoneita, virtuaalilaseja, älypuhelimia sekä älyrannekelloja, jotka elävöittävät opetusta sekä tarjoavat tietoa oppimisen edistymisestä.

Villen, Satun ja Maaritin vinkit:

  1. Pakohuoneen voi luoda verkko-opetukseen myös täysin sähköisesti esim. Formsin avulla. Joensuun Mediakeskuksen peda.net-sivustolta löydät vinkkejä tähän.
  2. Katso lyhyt video lukitun word-tiedoston tekemiseen o365-ympäristössä (ei ääniä).
  3. Käy tutustumassa Sm4rt LOC-tilaan Educalla tai katso nettisivuilta esittelyvideo 
  4. Kokoa Sm4rt LOC-tilasta omaan opetukseen välinesarja, jolla voit tehdä omaan luokkaasi pakohuoneen! 
  5. Ideoi yhdessä opiskelijoiden kanssa ongelmanratkaisutehtäviä! 

Vinkin tarjoilivat:

Maarit Turunen, yliopisto-opettaja 

Satu Reinikainen, yliopisto-opettaja 

Ville Tahvanainen, yliopisto-opettaja 

Critical Digital Pedagogy: An Opportunity to Understand Learning and Ourselves

by Susanna Kohonen

The pivot to fully online teaching and associated concerns about “how to prevent students cheating online” have proven a wonderful blessing in disguise.

I call it a blessing in disguise because it has forced critical reflection upon three crucial points:

  • Our understanding of what learning is all about.
  • Our understanding of what assessing and evaluating learning is all about.
  • Our understanding of what a teacher-student relationship is all about.

This is a moment of truth. The fully online mode has highlighted the need for pedagogical reflection in a way that not many anticipated.

Whether or not we can “return to normal” in the autumn 2021, now is the moment to take the situation seriously.

At this point, we don’t know when or if we can go back to the way courses were organised and carried out before the fully online mode. Or for that matter, if we even want to go back to our pre-covid-19 methods.

Some have started to enjoy fully online teaching and studying and would like to keep doing so. Others are becoming worried about managing hybrid modes of teaching, with students attending both on-site and online at the same time.

Fellow teacher, let’s take a moment and pause for a while.

First of all, let’s ask ourselves how we are doing.

Secondly, let’s ask ourselves whether we feel we have the skills and support we need to teach successfully online, on-campus or both in the longer term. So far, in my teaching life, what has made me tick? How could I uphold and strengthen that feeling, also online?

Thirdly, let’s ask ourselves what training and support we would like to have, and in what form.

Let’s consider together what it is that guides and informs us in our practical, daily choices for online teaching methods, as well as for online assessment methods.

Let’s take time to reflect on our pedagogy, for example with the approach of critical digital pedagogy.

What is critical digital pedagogy? Regarding digital pedagogy, Stommel claims that actually when “looking for solutions, what we most need to change is our thinking and not our tools.” Stommel further stresses that “critical digital pedagogy is more defined by its questions, by the problems it poses, than it is by answers”, and that critical digital pedagogy is “not a stack of content or a bibliography; critical digital pedagogy is a way we treat one another”.

So, what questions does critical digital pedagogy then ask?

Stommel, Friend and Morris (2020) propose the following:

“Ultimately, digital pedagogy is about human relationships, the complexity of humans working together with other humans — the challenge of finding ways to teach through a screen, not to a screen. The work of critical digital pedagogy is to inspect our tools, understanding them — reading them — as part of the world of education. But before we can turn to tools, we must reflect on who we are as teachers, where our pedagogies come from.”

Let’s embark on this journey of reflection together!

(Another version of this text, with a different approach to the topic, was published in Times Higher Education, THE Campus, March 5, 2021. )

Viikon vinkki 14/2021

Outlook ajanhallinnassa

Onko Outlookin saapuneet-kansio tehtäväluettelosi? Jätätkö viestejä hengailemaan lukemattomana odottelemaan parempia aikoja reagoida?

Tähän on olemassa parempiakin keinoja kuin täysi Inbox!

Kokeile Outlookin Päivitäinen tehtäväluettelo -toimintoa, joka löytyy löytyy Näytä-välilehdeltä. Näin saat näkyville jokaisen päivän alle päiväkohtaiset tehtävät.

Muuta saapuneita tai lähetettyjä viestejä tehtäviksi tähän tehtäväluetteloon liputtamalla niitä Seuranta-kohdassa. Täällä voit valita, milloin kyseinen tehtävä eli viesti pitäisi hoitaa – tänään, huomenna vai kenties ensi viikolla. Kun tehtävä on tehty, voit kuitata sen tehdyksi – done!

Voit viedä viestejä myös suoraan kalenteriin kalenteritapahtumiksi. Raahaa sähköposti kalenterin päälle. Viestistä luodaan kopio kalenterimerkinnäksi, jossa voit määritellä tarkemman ajan. Esimerkiksi kun saat viestin jostain tapahtumasta, johon osallistut, raahaa viesti kalenterin päälle ja määrittele aika. Näin tapahtuma on suoraan kalenterissasi ja sisältää myös viestin sisällön esimerkiksi ohjelman ja etäosallistumisen linkin – näppärää!

Kiinostuitko? Opiskele enemmän ajanhallinnasta WistecOnlinen Ajanhallinnan Kung Fu –verkkokoulutuksessa. Jos WistecOnline ei ole sinulle vielä tuttu, lue lisää Heimosta (vaatii UEF-kirjautumisen).

P.S. Voit tehdä WistecOnline-sivustolla testejä perusaiheiden osaamisessa. Yhtenä testinä on Sujuuko Outlookin käyttö.

Vinkin tarjoili Piia

Viikon vinkki 13/2021

Outlook – sähköpostien hallintaa sääntöjen avulla

Tuleeko sinulle säännöllisesti viestejä, jotka ovat vaarassa hukkua Outlookin Inboxiin, mutta joihin sinun olisi hyvä reagoida mahdollisimman nopeasti tai säännöllisesti tiettynä aikana?

Oletko kokeillut näiden viestien hallintaan sääntöjen luomista? Sääntöjen avulla voit siirtää viestit tietyn lähettäjän tai tietyn aiheen peruteella suoraan toiseen kansioon, josta ne on helposti poimittaessa.

Alla on esimerkki minun viidestä tällaisesta ”sääntökansiosta”

Kuva, jossa on Outlook-ohjelman sänköpostikansioita.
Sähköpostikansioita Outlookissa

MOODLE: OSA 2 ja OSA 1–kansiohin olen ohjannut Moodlesta opiskelijoiden tiettyjen tehtävien palautukset, joihin minun täytyy reagoida nopeasti. Kansioon saapuneiden lukemattomien viestien määrästä näen heti, että osan 2 Moodlessa on 2 tehtävää, jotka odottavat hyväksymistä.

OPETUSAPTEEKKILUPA-kansioon olen ohjannut viestit, jotka tulevat minulle Flow-toiminnon kautta. Tällä hetkellä minulla ei ole yhtään odottavaa käynnistettävää lupaprosessia.

OPETUUTOROINTI-kansioon olen ohjannut Bookings-ohjelman kautta tulevat varausilmoitukset. Yhden opiskelijan varaus on minulta lukematta.

LHA-tuutorit -kansioon olen ohjannut ilmoitukset, jotka saan täytetyistä Forms-lomakkeista. Näihin ilmoituksiin olen jo reagoinut.

Sääntöjen luominen on helppoa! Lue lisää sääntöjen luomisesta täältä.

Vinkin tarjoili Piia

Viikon vinkki 12/2021

Yhteistä aikaa etsimässä? Tökkiikö Doodle?

Kokeile Outlookin FindTime-sovellusta!

FindTime on Outlookin apuohjelma eli voit ottaa sen käyttöön suoraan Outlookista – helppoa ja kätevää!

Lisätietoa löydät täältä.

Lataamisen jälkeen Outlookin valikkoon ilmestyy ikoni:

Kuva FindTime-sovelluksen ikonista.
FindTime-sovelluksen ikoni Outlookissa
  • Kun aloitat uuden viestin, kirjoita vastaanottajat, jotta ohjelma tunnistaa haluttujen henkilöiden sähköiset kalenterit. Kirjoita viestin sisältö normaalisti. Aikaäänestyksen voi lisätä myös aikaisempaan viestiin vastaamalla.
  • Käynnistä ohjelma, jolloin saat näkyviin teidän kaikkien ajat. Nyt voit valita aikoja, jolloin ainakin suurin osa teistä on vapaana. Määrittele tässä vaiheessa tapaamisen kesto.
  • Valitse sopivat ajat klikkaamalla aikaa. Huom! Yhdessä kyselyssä voit valita korkeintaan 20 aikaa!
  • Kun olet valinnut ajat, määrittele muutama asetus, jotka minulla ovat seuraavasti:
Kuva FindTime-sovelluksen asetuksista
Asetusten määrittäminen FindTime-kyselyssä
  • Jos haluat, että teille luodaan automaattisesti kalenterikutsu ja Teams-linkki, valitse Schedule when attendees reach consensus – näppärää!
  • Lopuksi paina Add to email ja kutsu osallistua kyselyyn lisätään viestiisi:
Sähköpostiin lisättävä kutsu osallistua kyselyyn
  • Lähetä viesti ja odota osallistujien äänestystuloksia. Vastaajat pääsevät kyselyyn When-kohdan jälkeen olevasta options-kohdasta. Saat sähköpostiisi tiedon aina kun osallistuja on käynyt äänestämässä. Jos osallistujia on paljon, tämä ehkä kannattaa ottaa pois päältä.
  • Kun yhteinen aika on löytynyt, Teams-tekee teille kaikille kalenterikutsun ja kokouslinkin. Helppoa, eikö totta! 
  • Pari lisähuomiota: osallistujalla ei tarvitse olla ohjelmaa ladattuna, ja osallistujina voi olla myös oman organisaation ulkopuolisia.

Vinkin tarjoili Piia 

Viikon vinkki 11/2021

Onko sinulla tarvetta antaa opiskelijoille aikoja esim. HOPS-ohjaukseen? Oletko säätänyt aikoja sähköpostilla?

Kokeile helppoa Microsoftin Bookings-ohjelmaa!

Ohjelma yhdistää helposti ajanvarauksen sekä Teams-kokouslinkin luomisen – kätevää! Bookings synkkaa kalenterisi ja näyttää ajat, jolloin olet käytettävissä ja sinulta voi varata ajan.

Voit itse määritellä ”eri palveluita” tarpeesi mukaan sekä määritellä näihin liittyvät tarkemmat asetukset. Minulla on käytössä tällä hetkellä neljä eri palvelua: Opetuksen kehittäminen (1 tunti), HOPS-ohjaus (1 tunti), Projektityö (1 tunti) ja Opetusapteekkiharjoittelu (30 min).

Esimerkiksi Opetuksen kehittäminen -palvelussa minulla on varauksen asetukset seuraavasti:

  • Käytettävissä olevat ajat näytetään 30 min välein eli voin vähän hengähtää, jos tulee varauksia putkeen.
  • Varauksen ja peruutuksen etukäteisaika on 24 tuntia. Tämä on lyhin aika, jota ennen varauksen voi tehdä eli seuraavaksi aamuksi ei tule yllätystapaamisia.
  • Varauksen voi tehdä 180 päivää aikaisemmin eli aika hyvissä ajoin.
  • Palvelu on käytössä kalenterini mukaisesti, paitsi loma-aikoina. Voit siis määritellä ajat, jolloin et ole käytettävissä vaikka kalenterissasi olisi vapaata.
  • Saan sähköposti-ilmoituksen sekä kalenterivarauksen, kun minulle tehdään varaus.
  • Tapaamiselle luodaan automaattisesti Teams-kokouskutsu, joka lähetetään varaajalle vahvistusviestissä ja minulle kalenterikutsussa. Tämä on todella näppärä toiminto!
  • Varaajalle lähtee muistutusviesti vuorokautta ennen tapaamistamme.

Jos haluat vilkaista, miltä varaussivuni näyttää, tässä linkki sivuilleni. Bookings on alkujaan suunniteltu yritystoimintaan, siksi sivulla näkyy Maksuton-teksti, mitä ei saa poistettua. Tämä on vähän hassu, mutta älä anna tämän häiritä!

Muokattu 8.4.2021: Maksuton-tekstin saat pois näkyvistä, kun valitset Oletushinta-kohdasta Hintaa ei ole määritelty -vaihtoehdon.

Saat Bookings:n käyttöön UEF O365:n sovelluksista vohvelivalikon kautta. Ja mielelläni autan, jos haluat pähkäillä tätä yhdessä! Ja mielelläni autan myös muissa opetuksen kehittämiseen liittyvissä asioissa – voit vaikka varata aikaa tämän Bookingsin kautta.

Täältä löydät lisätietoa ohjelmasta.

Muokattu 8.4.2021: Voit lisätä palveluun useammankin henkilön, jos on tarvetta. Tällöin esimerkiksi opiskelija voi valita, keneltä hän valitsee ajan. Valitettavasti palveluun ei saa valittua yhtä aikaa useampaa henkilöä. Tämän kanssa voi pikkaisen kikkailla. Opiskelija voi aukaista saman ajanvaraussivun eri välilehtiin ja vertailla eri henkilöiden kalentereita, ja napata kaikille sopivan ajan. Jos opiskelija valitsee ajan toiselta henkilöltä eikä sinulta, sinä saat tiedon tehdystä varauksesta sekä kalenterikutsun ja Teams-linkin. Jos opiskelija valitsee ajan sinulta, toinen varattavana ollut henkilö ei saa varaustietoa. Eli jos opiskelijan ohjauksessa on tarve olla kaksi opettajaa paikalla, opiskelijaa kannattaa ohjeistaa valitsemaan teille yhteisesti sopiva aika ja varaamaan tämä aika toiselta opettajalta, niin saatte kaikki tiedon varauksesta.

Vinkin tarjoili Piia.

P.S. Ensi viikolla saat vinkin ohjelmasta, joka voittaa Doodlen mennen tullen!

Opiskelijoiden tapaaminen livenä ja etänä

Olemme oppineet vuodesta 2020, että kaipaamme tavalla tai toisella vuorovaikutusta. Haluamme nähdä muita ihmisiä ja kokea ryhmään kuulumista. Opetuksessa tätä kutsutaan tiedonhalun yhteisöksi (Community of Intequiry). Vuorovaikutus parantaa opiskelijoiden sitoutumiseen kursseihin ja lisää heidän oppimismenestystään. Opiskelijat jättävät siis kurssit kesken, kokevat opiskelumotivaation alhaiseksi ja alisuoriutuvat kursseista, kun vuorovaikutus ei toimi.

Millaiseen vuorovaikutukseen sitten haluamme palata, kun kasvokkain kohtaaminen on taas mahdollista? Koemmeko yhteisöllisyyttä luennoitsijan 90 minuutin monologissa? Saammeko riittävästi muiden ihmisten seuraa vastaamalla luennon välissä olevaan äänestykseen? Onko vuorovaikutus hybridi-TV:n sininen nappi?

Mikäli kaikki opetusaika ei kulu informaation jakamiseen, voimme saada yhteistä aikaa myös tiedon käsittelylle. Itse olen tämän tehnyt jakamalla opetuksen saman- ja eriaikaisiin osiin, jolloin opiskelijat voivat puurtaa materiaalin parissa itsenäisesti tai ottaa verkko- ja kontaktiopetuksen hyvät ominaisuudet käyttöön (blended learning kuten flipped classroom). Tapaan opiskelijat pienissä 4-5 hengen ryhmissä, jolloin he uskaltavat suurta luokkatilaa paremmin esittää kysymyksensä ja opettaa myös toinen toisiaan. Olen laskenut, että menetelmä 30-kertaistaa keskustelun samalla, kun työtuntini opiskelijaryhmää kohden ovat vähentyneet neljänneksen.

Mustavalkoinen piirros luokkatilanteesta
Luentosali jaettu 12 viiden hengen pöytään. Muodonmuutos vie 10 minuuttia, mutta takaa, että kaikki pääsevät ääneen.

Monesti kuulen, että yliopiston tilat on kehitetty luennoille ja muuhun käyttöön soveltuvia tiloja on niin vähän, ettei opetusta voida muuttaa. Olen usean vuoden ajan järjestänyt opiskelijoiden vuorovaikutukseen perustuvaa opetusta molemmilla kampuksilla eikä se ole ollut mahdotonta edes jyrkästi laskeutuvissa luentosaleissa, joissa sekä penkit että pöydät on pultattu teräsbetoniin. Luonnollisesti näiden tapaamisten järjestäminen on helpompaa, jos pöydät ja tuolit on siirrettävissä. Niiden kantaminen käy sitä paitsi taukoliikunnasta.

Entä nyt etä-arjessa? Onko nyt vain odoteltaessa rokotusjonossa ja pyydettävä Teamsissa:”Pistäkää ne kamerat ja mikit pois päältä, kun yhteys on niin huono”?

Kontaktitapaamiset pystytään järjestämään pienryhmissä ihan yhtä hyvin verkossa kuin luentosalissa. Niihin osallistuminen myös lisää opiskelijoiden osaamista samalla tavalla. Erona on lähinnä uskallus. Pitäessäni ensimmäistä Zoom-opetusta huomasin palaavani takaisin 20 vuotta sitten suorittamaani opetusharjoitteluun, jossa epävarmana katsoin koko tunnin ja joko lattiaan tai kattoon ja puhua pälpätin monologiluentoa. Opiskelijoiden kohtaaminen verkon kautta voi siis helposti jännittää. Jännitystä on myös opiskelijoilla: kameran tai edes mikrofonin avaaminen verkko-tapaamisessa on monelle uusi ja pelottava kokemus. Onneksi tämänkin jännityksen vähentämiseen on olemassa hyväksi koettuja konsteja.

Kuva Vesa Paajasesta ylioppilaslakki päässä
Zoom etäopetusta 1.5.2020. Sosiaalinen läsnäolo rakentaa hyväksyvän ilmapiirin, jossa oppiminen on mahdollista myös erehtymällä.

Vesa Paajanen