Viikon vinkki 33/2023

Oppimisympäristöseminaarin antia 1/4: Tekoälystä

UEF:n Oppimisympäristöseminaari ”Kehitystä ja kohtaamisia” pidettiin 21.-22.8.2023. Ensimmäinen päivän keynote-puheet järjestettiin Teamsin välityksellä, mutta niitä pääsi seuraamaan ja niistä keskustelemaan myös kampusten katselustudioissa. Linjoilla ja kampuksilla oli yhteensä noin 150 osallistujaa.

Toisena päivänä järjestettiin työpajoja niin Kuopion kampuksella, hybridisti kuin verkkototeutuksinakin. Työpajojen lisäksi päästiin tutkailemaan posterinäyttelyä sekä mukaan kampuskävelyille tutustumaan yliopiston ja lähiympäristön oppilaitosten kampuksien erilaisiin oppimisympäristöratkaisuihin.

Tämä vinkki aloittaa sarjan, jossa on käsittelyssä Oppimisympäristöseminaarista poimittua. Sarjan aloittaa tekoälykeskustelu. Seminaarin ensimmäisen päivän käynnisti Itä-Suomen yliopiston professori Matti Tedren ja yliopistotutkija Henriikka Vartiaisen keynote-puhe ”Tekoäly oppimisen kohteena ja luovan toiminnan lähteenä”.

Professori Tedre kannusti kaikessa tekoälykeskustelussa pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

  • 1) Mikä teknologia?
  • 2) Missä kontekstissa?
  • 3) Missä tarkoituksessa?

Muistinvirkistykseksi: yliopistomme tekoälyohjeistukset on julkaistu.

Viikon vinkki 32/2023

UEF uutiskooste helpottaa infoähkyä

Tuntuuko joskus siltä, että joka tuutista tuuttaa informaatiota niin paljon, ettei pysy kärryillä?

Kokeile UEF uutiskoostetta! Esimerkiksi uusin uutiskooste tiivistää mainiosti taas kerran monta tärkeää tiedonjyvästä:

  • ”Jammeri” (Yammer) muuttui ”Kakeksi” (Viva Engage)
  • UEFin tulostuspalvelu on muuttunut: ”Minne se printteri hävisi??”
  • Tieteen päivät tulossa: Joensuussa 18.8. ja Kuopiossa 26.8.
  • UEFin tekoälyohjeistukset julkaistu

Viikon vinkki 31/2023

Panopto-videopalvelu: hyötyjä & vinkkejä

Hyvää alkanutta uutta lukuvuotta! Panopto-videopalvelu on yksi UEF:n uusimmista digitaalista oppimisympäristöistä. Löydät palvelun osoitteesta https://uef.cloud.panopto.eu/ tai Apps-valikon (”vohvelivalikko”) kautta.

Panopto tarjoaa erinomaiset välineet videomuotoisen oppimateriaalin nauhoittamiseen kursseillesi joko selaimen tai erillisen työpöytäsovelluksen (Mac / Windows) kautta. Voit tuottaa sillä helposti ”puhuva pää”- tyyppistä videota joko Powerpoint-diojen tai muun oppimateriaalin kanssa tai ilman, tai ruutunauhoitteina (screencasting).

Palvelun etuja ovat muun muassa videoiden automaattinen tekstitys, videoiden helppo jakaminen haluttuihin paikkoihin, hyvät hakutoiminnot sekä videoista saatava analytiikka.

Panopto on integraation ansiosta käytettävissä myös aktiviteettina eLearn Moodlen kursseilla.

Panopton tukisivu Heimossa: https://studentuef.sharepoint.com/sites/heimo_fi/palvelut/eoppimisen_tukipalvelut/Sivut/Panopto.aspx

Panopto tarjoaa erinomaiset dokumentaatio- ja yhteisösivustonsa (englanniksi) https://support.panopto.com/s/, josta löydät mm.

  • Online-dokumentaation
  • Video-ohjeet
  • Käyttäjäfoorumit
  • Webinaarit.

Vinkin tarjoili Jani Lemmetyinen, Kehityspäällikkö, Digitaaliset oppimisympäristöt

Viikon vinkki 24/2023

UEF:n kirjaston blogista: Kirjaston käyttäjäkyselyn tuloksia

Jos et vielä ole lukenut UEF:n kirjaston uusinta blogia, ”En edes tiennyt kirjaston olemassaolosta”, ota nyt hetki sitä varten ja samalla pohdintaan, miten itse olet ottanut huomioon kurssimateriaaliesi saatavuuden niin etänä kuin lähinä opiskelevien kohdalla.

Tässä hieman tsekkauslistaa:

  1. Oletanko, että kaikki opiskelijat pääsevät kampukselle kirjastoon?
  2. Oletanko, että kaikki opiskelijat pystyvät lukemaan e-kirjoja tai elektronisia artikkeleita kirjaston nettisivujen kautta?
  3. Oletanko, että jokaisesta kirjasta on olemassa määrättömästi saatavilla oleva e-kirja?
  4. Oletanko, että opiskelija saa kaiken tarvitsemansa kirjaston käyttöä koskevan infon jostain muualta, kuten Digistartista tai uusien opiskelijoiden johdantoviikoilta?
  5. Oletanko, että opiskelija osaa tuosta vaan käyttää mm. UEF Primon hakupalvelua?

Viikon vinkki 23/2023

Tekoäly- ja arviointipohdintoja – Miten tekoäly otetaan huomioon oppimisen arvioinnissa?

UEF:ssa on käynnissä erilaisia pohdintoja ja paljon keskustelua siitä, miten tekoäly pitäisi ottaa jatkossa huomioon opetuksessa ja oppimisessa. Näihin keskusteluihin ja pohdintoihin on hyvä myös liittää näkökulmia muualta.

Tässä esimerkkinä australialaisen Deakin Universityn CRADLEn (Centre for Research in Assessment and Digital Learning) juuri julkaistu ohjeistus CRADLE suggests… Assessment and genAI.

Miksikö valitsin tähän juuri CRADLEn ohjeistuksen? Seuraavista syistä:

  1. Se ottaa kokonaisvaltaisen perspektiivin oppimiseen ja opetukseen.
  2. Se huomioi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, kriittisen digitaalisen pedagogiikan ja digitaalisen lukutaidon näkökulmia.
  3. Se korostaa oppimisprosessia ja formatiivista arviointia sekä palautetta.
  4. Se sisältää hyödyllisiä lähteitä jatkopohdintoja varten.

Vertaisarviointi vai vertaispalaute – kumpi ompi parempi?

Kansainvälisten tutkimusten mukaan yksilötentit ovat globaalisti vallitsevin arviointitapa yliopistoissa. Me arvioinnin tutkijat kyseenalaistamme ehtimiseen tätä hegemoniaa. Vaikka tenteillä on paikkansa, vähempikin riittäisi, eikä tenttien muuttaminen sähköisiksi (esim. Moodle-, Exam- tai SEB-tentti) paranna niiden lähtökohtaista kyvyttömyyttä  e-d-i-s-t-ä-ä  oppimista eteenpäin katsomisen merkityksessä. Vaikka hyvä arviointi ei ole arviointimenetelmillä temppuilemista, oppimisen ja osaamisen tunnistamismenetelmiä vaihtelemalla opiskelijoista saadaan ongittua esille erilaisia tietotaitoja. Yksi hyvä vaihtoehtoehdokas on vertaisarviointi tai -palaute.

Vertaisarviointi ja vertaispalaute eivät ole synonyymeja. Vertaisarviointi (peer assessment) perustuu arviointi-sanan kapeimpaan määritelmään, että se on arvosanan antamista. Silloin se on luonteeltaan toteavaa ja summatiivista. Esimerkiksi esseen tai esitelmän arvioinnissa opettajan antama arvosana tai pisteet voivat muodostaa opintojakson kokonaisarvosanasta 75 %, ja loppu neljännes tulee opiskelijakaverin näkemyksestä. Tutkimusten mukaan opiskelijat ovat tyytyväisiä noin 20–30 prosentin osuuteen, mutta vastuunjako on viime kädessä opettajan ja opiskelijoiden välinen sopimus. Vaikka avoin vuorovaikutus on aina tavoiteltavampaa kuin salailu, tutkimuksista tiedetään arviointia vinouttavia persoonallisia riskitekijöitä, joten on hyvä turvata anonyymiin vertaisarviointiin, jos se vaikuttaa lopulliseen arvosanaan. Tätä voi sujuvoittaa digitaalisilla apuvälineillä.

Vertaisarviointi saattaa houkutella ajatukseen, että opettaja voisi kipata koko arviointityönsä opiskelijoille ja toimia vain tuloslistan Peppi-naputtelijana. Näin ei sopisi menetellä siksi, että opintojohtosääntö asemoi opettajan arvioinnista vastaavaksi henkilöksi. Vaikka joskus opintojaksojen tavoitteiden mukaan voi olla mahdollista antaa opiskelijoiden päättää koko arvosanasta, on viisasta yhdistää opettajan ja opiskelijoiden arvioinnit. Perustelu on yksinkertainen: yliopiston opettaja tietää opettamastaan asiasta keskimäärin enemmän kuin opiskelija. Tutkimusten mukaan opiskelijatkin odottavat opettajan kannanottoa ja ovat taipuvaisia epäilemään vertaistensa havaintojen oikeellisuutta.

Oppimisen ja sen taitojen edistämisessä vertaispalaute (peer feedback) on pitkällä aikavälillä vaikuttavampi kuin vertaisarviointi. Vertaispalaute ei tarkoita osallistumista arvosanan antamiseen, vaan opiskelijakaverin tekemän tuotoksen kommentointia laadullisesti ja mieluiten vaiheessa, jolloin tuotosta voi palautteen perusteella vielä kehittää. Silloin opiskelijat saattavat vertaispalautteen antajina olla isojen opiskelijamäärien arviointityösuossa tarpovan opettajan oivia apulaisia ja opiskelukavereidensa ponnistelujen sparraajia.

Apulaiseksi asemoiminen ei ole suinkaan pääasia. Oppimisprosesseja nimensä mukaisesti muotoileva formatiivinen vertaispalaute auttaa opiskelijoita ymmärtämään, mitä palaute yliopisto-opiskelussa tarkoittaa, miten sitä kannattaa antaa, ja millaisia palautteen vastaanottamisen taitoja itse kukin tarvitsee. Vertaisen palautetta saattaa olla psykologisesti helpompi ottaa vastaan opettajan kommentointiin verrattuna. Toisinaan ikätoveri onnistuu pukemaan sanoiksi kehittämiskohteet informaalimmin ja ymmärrettävämmin kuin tieteellisesti meritoitunut opettaja, joka voi olla tahtomattaan erikoissanastonsa sokaisema. Palautteen sulatteleminen voi aiheuttaa voipuneen olon, joten ei ole suotavaa altistaa ketään koko opetusryhmän samanaikaisen palautepommituksen kohteeksi.

Jos opiskelija huomaa, ettei kaveri ottanut hänen huolellisesti miettimäänsä palautetta onkeensa, hän oivaltaa itseään palvelevalla tavalla, että hyödyntämättä jätetty palaute ei auta ketään eikä mitään. Näin tullaan edistäneeksi opiskelijan palauteosaamista (student feedback literacy), joka on kansainvälisesti innokkaasti tutkittu nykyaihe. Hyödyllinen palaute on kahden kauppa, koska hyvät oppimisprosessit ja -tulokset eivät yleensä putoa syliin vain tuurilla. Ajatus palautteesta opettajan lahjana opiskelijalle on arviointitutkimuksen näkökulmasta niin sanotusti ”last season”.

Valittiinpa vertaisarviointi tai vertaispalaute, avain osuvaan ja oppimista edistävään arviointiin on arviointikriteerien käyttö. Jos opettaja ja opiskelijat kommentoivat opiskelun tuotoksia tai niiden väliversioita niin sanotusti omasta päästään, tuloksena on mielipiteiden rytöläjä. Opintojakson tavoitteista johdetut arvioinnin kriteerit tarkoittavat kuvauksia, millainen arvioitavan tuotoksen pitää olla, että ansaitsee esimerkiksi laatusanan ”perusteellinen” eikä ”pintapuolinen” tai numeerisen arvosanan neljä kolmosen sijasta. Kirjalliset arviointikriteerit pitää olla ennakkoon tiedossa, ja niiden käyttöä pitää harjoitella yhdessä. Esimerkkejä käyttäen varmistetaan, että myös opiskelijat osaavat tehdä oikeita ja oikeudenmukaisia päätelmiä, vaikka heiltä puuttuu opettajan yleensä tuntuvasti rikkaampi tietoperusta.

Kansainvälisistä opiskelijatutkimuksista ilmenevä kriittisyys vertaisarviointiin tai -palautteeseen selittyy pitkälti juuri harjoittelun ja tottumuksen puutteella. Sama tulos valottui tuoreesta UEF-opiskelija-aineistostanikin. Jos aikataulu suinkin sallii, vielä merkittävämpiin oppimaan oppimisen taitojen kehitysvoittoihin päästään, jos opiskelijat voivat osallistua arviointikriteerien tekemiseen. Samalla opettaja viisastuisi havaitessaan, millaisina hänelle tutut arvioinnin kohteet ja prosessit näyttäytyvät ne ensi kertaa kohtaaville opiskelijoille. Näin vedettäisiin yksi mystisyyden verho sen edestä, mistä palaute ja arviointi lopulta putkahtavat, ja mitä niistä täytyy asiantuntevasti ja ennakoivasti miettiä.

Hankin huhtikuussa 2023 satunnaisotannalla Itä-Suomen yliopiston kaikki tiedekunnat kattavan opiskelija-aineiston (väh. 100 op suorittaneita vastaajia 772). Kyselyssä tiedustelin eräiden arviointitapojen koettua hyödyllisyyttä oppimisen kannalta. Asteikolla 1–4 (1 = erittäin hyödytön, 4 = erittäin hyödyllinen) vertaisarvioinnin itsearvioidun oppimishyödyn keskiarvo oli 2,4. Kun tämä tieto yhdistetään siihen, että opiskelijat pitivät sanallista palautetta oppimiselleen hyvin hyödyllisenä (ka = 3,2), vertaispalautteen voima on ilmeinen. Opiskelijoiden osallisuudesta pelkkään numeeriseen loppuarviointiin ei ole yhtä isoa iloa kuin laadullisten huomioiden keskinäisestä jakamisesta. Vaikka vertaispalautteeseen harjaannuttamiseen ja toteuttamiseen kuluu aikaa, se palaa yhteiseen aikapankkiimme opiskelijoiden karttuneina geneerisinä taitoina.

Tutkijana lisään vielä hieman kierroksia arviointikoneeseen ja tarjoan palaute-sanan kaveriksi edisteen. Palaute on kirjaimellisesti taaksepäin syöttämistä (feedback), eli käsitellään jo taakse jääneen työskentelyn aikaansaamaa tuotosta. Siitäkin noheva opiskelija osaa päätellä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota opintojen seuraavissa vaiheissa, mutta kaikille opiskelijoille ei käy yhtä onnekkaasti. Oppimisen kannalta tehokkaampaa – joskin sekä opettajan että vertaisen kannalta kiistatta hieman vaativampaa – on tunnistaa eteenpäin suuntaavia edisteitä (feedforward). Miten sanoittaisin arviointikriteerien avulla huomioni niin, että vältän juuttumisen menneiden (virheiden) kaiveluun ja virittelen vaikkapa esseen kirjoittajan ajatuksia kriittisempään, monipuolisempaan tai tieteellisempään suuntaan antamatta valmiita vastauksia? Tässä, jos missä, arvoonsa nousevat opintojakson tavoitteet ja yhdessä harjoitellut arviointikriteerit.

Kirjoittaja Päivi Atjonen on kasvatustieteen professori ja arvioinnin tutkija

Viikon vinkki 22/2023

Arviointi, arviointi, arviointi

Usein käy niin, että emme opettajina aina kerkeä ajatella arviointia muulloin kuin kurssien alussa ja kurssien lopussa. Menemme usein tutuksi koetulla sapluunalla tai ”kuten viime vuonnakin”, ja sitä edellisenä, ja sitä edellisenä… Tästä saan ainakin itseni kiinni silloin tällöin.

Miten olisi hieman ammatillista kertausta tai täydennyskoulutusta itsellemme sopivana ajankohtana ennen seuraavan lukukauden alkua? Hieman ajatusten tuuletusta?

Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteen professori Päivi Atjosen avoimella YouTube-kanavalla ”Atjonen puhuu arvioinnista” on mistä valita, 6-30 minuutin pituisissa tallenteissa. Atjonen käsittelee niissä niin arvioinnin ydinkäsitteitä ja perusteita, digitalisoituvaa arviointia, arviointiin liittyviä eettisiä kysymyksiä kuin arvioinnin tulkitsemistakin.

Sivuston englanninkielisellä puolella Tips of the Week tarjoaa linkkejä webinaareihin, joissa keskustellaan tekoälyn vaikutuksesta oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin korkeakoulukontekstissa. Vaihda kieleksi englanti sivun yläreunasta, niin pääset selaamaan englanninkielistä sisältöämme.

Viikon vinkki 21/2023

Why do we assess the way we do?

Assessment, assessment, assessment. All of us teachers do it, but do we give enough thought to what it is we are actually doing?

As UEF Professor of Education Science Päivi Atjonen has put it, when discussing what students will focus on in our courses: “Sitä saat mitä tilaat”. That is, literally translated, ”You get what you order”, with the meaning of ”You reap what you sow”. To put it simply, students will focus their effort on what will be assessed (and graded).

So, to use Atjonen’s metaphor, what kind of orders are we placing to students in our courses? Have you recently reflected on your own assessment and grading practices?

Why not listen to Juuso Nieminen’s interview titled Toward Assessment Utopias for the podcast Teachers Going Gradeless as your end-of-semester personal and professional development. In the interview, Nieminen (an Assistant Professor at the Faculty of Education, University of Hong Kong, a Banting Fellow at Ontario Tech University, Canada, as well as an Honorary Research Fellow at Deakin University, Australia) discusses for example his own personal experiences as a teacher when trying to put into practice co-created assessment rubrics with his students.

While listening to the podcast, why not also take a look at Nieminen’s article Assessment for inclusion: rethinking inclusive assessment in higher education, published in Teaching in Higher Education in 2022.

PS: Finnish-language speakers: Have you noticed how many useful resources on assessment Professor Atjonen has online, for example her channel on YouTube? Not to mention our UEF Digiopettajan starttipaketti, the audiovisual guide available online (in Finnish at the moment, will be published in English, too), and the links within its section on assessment to Atjonen’s resources.

Viikon vinkki 20/2023

Yliopistopedagogiikan koulutusta tarjolla!

Ilmoittautuminen yliopistopedagogiikan PD-koulutuksen (Professional Development Programme) opintojaksoille lv. 2023-2024 on nyt avattu henkilöstökoulutuskalenterissa. Tarjolla on seuraavat opintojaksot:

Yliopistopedagogiikan perusvalmiudet:

  • Oppimisen ja asiantuntijuuden perusteet, 2 op, syksy
  • Opiskelijan ohjaus opintopolulla, 2 op, syksy
  • Opetusviestintä, 2 op, kevät
  • Verkko- ja monimuotopedagogiikan perusteet, 4 op , kevät (ilmoittautuminen avataan viimeistään ma 29.5.)

Yliopistopedagogiikan syventävät valmiudet:

  • Aktivoivat ja vuorovaikutteiset opetusmenetelmät, 5 op, syksy
  • Oppimisen arviointi nykyaikaisissa oppimisympäristöissä, 5 op, kevät

Opinnot järjestetään etäopetuksena (poikkeuksena Opetusviestintä-opintojakso, johon kuuluu myös lähiopetusta). Lisätietoja yliopistopedagogiikan opinnoista voit kysyä suunnittelija Ulla Ritvaselta Opintopalveluista.

Viikon vinkki 19/2023

ChatGPT-koulutusta Eduhousella

Eduhousen koulutustarjonnasta löytyy myös tekoäly-kokonaisuus, josta voi omaan tarpeeseen poimia sellaisia kursseja, joita haluaa. Tämän fasilitaattorin oman kokemuksen perusteella lämmin suositus Esa Riutan ohjaamasta ChatGPT:n käyttö työn tehostajana -koulutuksesta. Soveltuu mainiosti vasta-alkajille mutta siinä käsitellään myös konkareillekin erittäin hyödyllisiä näkökulmia. Esa Riutta keskusteluttaa myös kriittisen reflektion kautta.

Eduhousen koulutukset ovat maksuttomia ueflaisille: muista klikata kohta ”Koulutussopimus- tai lisenssiasiakkaat”.